عکس رهبر جدید
۴ اَمرداد ۱۳۹۱ ۰۸:۵۵
معلم نوآور، دانش‌آموز خلاق
مقاله‌ای از مجله «رشد آموزش راهنمایی تحصیلی»

«معلم نوآور، دانش‌آموز خلاق» عنوان مقاله‌ای است که توسط دکتر نیره شاه‌محمدی در مجله رشد آموزش راهنمایی تحصیلی چاپ شده است. این مقاله به بررسی تحول در نظام آموزشی سنگاپور و به‌ویژه اصلاحات در سیاست‌های آموزشی و ساختار آموزش‌های ضمن خدمت می‌پردازد.
در ابتدای این مقاله آمده است: «سیاست‌های آموزشی سنگاپور بر رشد منابع انسانی متمرکز شده است؛ زیرا متولیان نظام آموزشی این کشور بر این باورند که یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در موفقیت دانش‌آموزان و نظام آموزش و پرورش، داشتن معلمانی مسئول، توانمند با انگیزه و خلاق است. در این کشور کیفیت کار معلم از اهمیت فراوانی برخوردار است و فقط تعداد محدودی از افراد متقاضی شغل معلمی، در صورت دارا بودن شرایط لازم، موفق به دریافت مجوز تدریس می‌شوند... .»
در ادامه این مقاله به تحولات نظام آموزشی سنگاپور در دهه 1990 میلادی، اشاره و سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش و خصوصاً معلمان از عوامل رشد بالای کشور به‌ویژه در زمینه اقتصادی قلمداد شده است.
در این راستا دکتر شاه‌محمدی آورده است: «مسئولان نظام آموزشی با کمک متخصصان تعلیم و تربیت، چارچوب‌های نظام آموزشی و نیز سرفصل‌های برنامه درسی را به بهترین نحو ممکن و بر پایه مطالعات تطبیقی تهیه و بازنویسی کردند و کوشیدند با تولید محتواهای آموزشی مناسب آموزش‌های کیفی و کاربردی که به معلمان ارائه می‌دهند و پشتیبانی‌هایی که از آنان، دانش‌آموزان و کادر آموزشی به‌عمل می‌آورند، به بهبود کیفیت آموزش‌ها در دوره‌های مختلف تحصیلی کمک کنند.»
در این مقاله یکی از اصلاحات آموزشی مهم نظام آموزشی سنگاپور، برنامه آموزش ضمن خدمت معلمان عنوان شده است و با بررسی ساختار آموزش‌های‌ ضمن خدمت، اقسام و شیوه اجرای دوره‌های آموزشی، به تشریح اجرای کیفیت این دوره‌ها می‌پردازد.
این مقاله را می‌توانید در ماه‌نامه رشد آموزش راهنمایی تحصیلی، شماره 8، اردیبهشت 1391، ببینید.

تعداد بازدید : ۱,۶۷۲
کد خبر : ۸۴۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید