عکس رهبر جدید
به نقل از فصل‌نامه‌ی رشد آموزش تربیت‌بدنی
فعالیت‌های قدرتی، اعتماد به نفس کودکان چاق را افزایش می‌دهد

شواهد علمی نشان می‌دهد فعالیت‌های قدرتی به کودکان چاق فرصت می‌دهد، موفقیت را تجربه کنند و در توانایی‌هایشان برای انجام فعالیت‌های ورزشی به اعتماد به نفس برسند.
در فصل‌نامه‌ی آموزش تربیت‌بدنی، شماره پاییز 1389، در مقاله‌ای با عنوان «تمرینات مقاومتی برای کودکان و نوجوانان چاق»، آمده است: «شیوع چاقی در دوران کودکی و نوجوانی به سطح یک بیماری همه‌گیر جهانی رسیده است. به گونه‌ای که تهدیدی جدی برای سلامت عمومی در قرن 21 به شمار می‌رود. به طور معمول کودکان و نوجوانان چاقی که لازم است به فعالیت جسمانی واداشته شوند، فاقد مهارت‌های حرکتی و اعتماد به نفس هستند و ممکن است به این نتیجه برسند که دوره‌های طولانی، «تمرینات هوازی» خسته‌کننده یا سخت هستند. برعکس به نظر می‌رسد کودکان و نوجوانان چاق از انجام «تمرینات مقاومتی» لذت می‌برند. زیرا این قبیل تمرینات شامل دوره‌های کوتاه فعالیت بدنی و استراحت کوتاه بین هر دوره است، به‌ویژه ماهیت تناوبی تمرینات مقاومتی با چگونگی حرکت و بازی جوانان هماهنگی بیشتری دارد.
تمرینات مقاومتی اینگونه تعریف شده است: «تمرین مقاومتی به روش خاص تمرینی برمی‌گردد که شامل استفاده تدریجی از طیف وسیعی از بار مقاومتی و مجموعه‌ای از تمرین‌هاست تا توانایی فرد را برای اعمال نیرو یا مقاومت در برابر آن افزایش دهد.» در ادامه نگارنده، تأثیرات سودمند و بالقوه تمرینات مقاومتی بر سلامت کودکان و نوجوانان را این‌گونه برمی‌شمارد:
«افزایش قدرت عضلانی، افزایش استقامت عضلانی موضعی، بهبود کنترل عصبی ـ عضلانی، افزایش تراکم معدنی استخوان، افزایش آمادگی قلبی ـ عروقی، بهبود نمیرخ لیپیدی خون، بهبود ترکیب بدن، کاهش خطر آسیب‌های ورزشی، افزایش سلامت روانی ـ اجتماعی، ایجاد نگرش مثبت به فعالیت‌های بدنی در طول عمر.
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص «انتخاب و ترتیب حرکات مقاومتی، فواصل استراحت بین تمرینات، سرعت تکرار و... به مقاله «تمرینات مقاومتی برای کودکان و نوجوانان چاق» در فصلنامه‌ی رشد تربیت‌بدنی مراجعه کنید.

تعداد بازدید : ۲,۸۵۷
کد خبر : ۸۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید