عکس رهبر جدید
۲۰ تیر ۱۳۹۱ ۱۵:۱۵
وضعیت آموزش زمین‌شناسی
گفت‌وگوی «رشد آموزش زمین‌شناسی» با یکی از پیشگامان رشته زمین‌شناسی

 دکتر خسرو خسروتهرانی در طی سال‌ها تدریس و پژوهش در عرصه زمین‌شناسی کشور به طور مستقیم یا از طریق کتاب‌هایش، شاگردان زیادی را تربیت کرده است. این استاد با سابقه در گفت‌وگو با فصلنامه رشد آموزش زمین‌شناسی از وضعیت آموزش زمین‌شناسی در کشور گفته است.

دکتر خسرو خسروتهرانی در این گفت‌وگو درباره وضعیت آموزش زمین‌شناسی گفته است: «زمین‌شناسی یک حرفه و علم تجربی است. دانشگاه‌های ما از نظر کاربردی تقریباً در حد صفر هستند. نود درصد دانشجویان فقط چیزی را می‌خوانند و بدون اینکه فهمیده باشند آن را حفظ می‌کنند. علت این هم آن است که آموزش
به طور صحیح داده نمی‌شود. آموزش عملی اصلاً نداریم. در حالی که اساس آموزش زمین‌شناسی، در تمام مقاطع تحصیلی، بر آموزش عملی است.
متأسفانه امکانات آموزشی ما محدود است. نه تنها در دبیرستان‌های ما بسیاری از شرایط عملی برای تدریس زمین‌شناسی فراهم نیست که در دانشگاه‌های ما نیز این چنین است و گاه مشاهده می‌شود که دانشجوی دوره دکترا پایان‌نامه‌اش را فقط با استفاده از منابع کتابخانه‌ای نوشته است و برای اثبات نظریاتش کار صحرایی یا آزمایشگاهی چندانی انجام نداده است.
اما در سایر کشورها وضع تا حدودی فرق می‌کند. دانشجویان دکترا امکانات کافی برای تحقیق و پژوهش در اختیار دارند و از نظر کار عملی با کمبودی مواجه نیستند. با توجه به این موضوعات می‌توان گفت که وضعیت آموزش زمین‌شناسی در کشورمان از پایه خراب است. من بیش از 50 سال معلم بوده‌ام و مبنای حرف‌های من براساس وجود چنین مشکلاتی است.» 
این گفت‌وگو در فصلنامه رشد آموزش زمین‌شناسی، شماره 69، تابستان 1391 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۱۶۶
کد خبر : ۸۲۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید