یش از 90 درصد دبیران با طرح ادغام واحد آزمایشگاه و واحد درسی مخالفند
بر اساس یک مطالعه و تحقیق که در میان دبیران انجام گرفته است، 6/91 درصد دبیران با طرح ادغام واحد آزمایشگاه با واحد درسی مخالف هستند و فقط 4/8 درصد با این طرح موافقند.
نتایج این پژوهش که در شماره پاییز 89 فصلنامهی رشد آموزش فیزیک
به چاپ رسیده است، نشان میدهد که 56 درصد دبیران برای جبران عقبماندگی از ساعت تدریس، نادیده گرفتن آزمایشگاه را ترجیح میدهند و 44 درصد به علت اینکه کار عملی را موجب تسریع در تدریس میدانند، از آزمایشگاه استفاده لازم را میبرند.
گزارش نهایی این پژوهش حاکی است: 5/62 درصد دبیران، علاقهی دانشآموزان را به تشکیل کلاس آزمایشگاه زیاد، 6/16 درصد این علاقه را متوسط، 5/12 درصد میزان این علاقهمندی را کم و 3/8 درصد این علاقه را خیلی کم عنوان کردهاند.
همچنین 48 درصد دبیران هیچ اقدامی در جهت علاقهمند کردن دانشآموزان به کار عملی انجام نمیدهند و 24 درصد به منظور ایجاد علاقه در دانشآموزان به کار عملی، بخشی از نمرهی مستمر را به فعالیتهای آزمایشگاهی اختصاص میدهند و 28 درصد نیز تشکیل نمایشگاهی از وسایل ساخته
شده توسط دانشآموزان را جزء کارهای خود بیان کردهاند.
گزارش کامل این پژوهش در نشریه رشد آموزش فیزیک چاپ شده است.