در سند برنامه درسی ملی نگاه به علوم، نگاهی متفاوت از گذشته است
مراسم نکوداشت انتشار یکصدمین فصلنامه رشد آموزش شیمی
که اول خرداد در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد در این مراسم،
دکتر محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در این مراسم با بیان اینکه تمام علوم باید در زندگی روزمره مورد استفاده قرار گیرند وگرنه کسب آنها فایده ای برای بشر ندارد، افزود: «در سند برنامه درسی ملی نگاه به علوم نگاهی متفاوت از گذشته
است و تکلیفی که این سند تعیین کرده است، شکوفایی فطرت مبتنی بر نظریه اسلامی تعلیم و تربیت است.»
وی پنج عنصر تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق را مهمترین عناصر سند برنامه درسی ملی عنوان کرد و گفت: «این عناصر باید در چهار عرصه ارتباطی انسان با خود، خدا، خلق و خلقت تجلی یابد.»
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: «در برنامه درسی ملی نگاه ما به عالم هستی و محیط پیرامون نگاهی با تعبیر خلقت است و نه طبیعت، از آن جهت که هم پشتوانه اراده، تدبیر و آفرینش در آن باشد و هم اینکه بدانیم خلقت از سر تصادف نیست و شعور را در آن
مسلم بدانیم.»
محمدیان افزود: «اینکه انسان به محیط اطراف خود به عنوان طبیعتی بیشعورانه نگاه کند و یا آن را دارای مراتبی از شعور بداند، بسیار با هم متفاوت است.»
وی تأکید کرد: «در سند برنامه درسی ملی، عالم خلقت آیات الهی است و کسی که از این آیات پرده بر میدارد مفسر است و علم او نیز علم الهی است.»
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدیان ادامه داد: «در تقسیمات علوم گذشته، علم به دو گونه دینی و غیر دینی تقسیم میشد؛ در حالی که اگر کسی کلام الهی را از آیات قرآن کشف میکند، پرده از قول خدا بر میدارد و کسی که در طبیعت و عالم خلقت، موضوعی را کشف میکند، پرده
از فعل خدا بر میدارد و این نیز همان علم الهی و دینی است.»
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: «در سند برنامه درسی ملی به مجلات رشد تنها به عنوان مجلات علمی و آموزشی نگاه نمی کنیم و در سطور آن مباحث فرهنگی را نیز جستجو میکنیم.»
وی اضافه کرد: «این نگاه در تمام علوم اعم از علوم انسانی و فیزیک و شیمی و ریاضیات باید وجود داشته باشد.»
حجت الاسلام محمدیان تأکید کرد: «مجلات رشد باید مسائل جدیدی که در حوزه علوم اتفاق میافتد را اطلاع رسانی کنند زیرا بسیاری از کتابهای درسی چندین سال بدون تغییر میمانند و معلمان به علت این عدم تغییر به همان سبک و مطالب عادت میکنند و اگر علوم روز دنیا به آنها
اطلاع رسانی نشود با مشکل مواجه خواهند شد.»
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: «مجلات رشد همچنین باید با معیار برنامه درسی ملی سنجیده شوند و باید بتوانیم به کمک تمام کتابهای درسی و کمک آموزشی، دانش را در خدمت زندگی بیاوریم و زندگی را نیز تبدیل به حیات طیبه کنیم.»
در پایان این مراسم، از دست اندرکاران پیشین و فعلی فصلنامه رشد آموزش شیمی که 27 سال از انتشار آن میگذرد، تقدیر و تجلیل بهعمل آمد.