گفتوگوی «رشد آموزش فیزیک» با یک معلم نمونه کشوری
مجله رشد آموزش فیزیک در این شماره خود، گفتوگویی با
محمدرضا رضاییراینی دبیر با سابقه فیزیک استان کرمان و معلم نمونه کشوری انجام داده است که در ادامه توجه شما را به گوشههایی از این گفتوگو جلب میکنیم:
محمدرضا رضاییراینی در معرفی خود گفته است:
«متولد شهرستان راین از توابع کرمان هستم. در زمان تحصیل ما فقط دو رشته تحصیلی در راین وجود داشت، رشته اتومکانیک و علوم انسانی. پس ناچار رشته اتومکانیک را برای تحصیل انتخاب کردم و از لحاظ درسی همیشه جزء نفرات اول یا دوم بودم. با شرکت در کنکور سراسری سال 65 و
انتخاب 12 رشته مورد علاقه، در رشته دبیری فیزیک پذیرفته شدم. شروع تحصیل برایم مقداری دشوار بود، ولی با راهنمایی دانشجویان ترم بالاتر فیزیک به ویژه شهید موسیپور بر اوضاع درسی مسلط شده و با درجه عالی فارغالتحصیل شدم. هیچگاه آقای مرحوم ابراهیم میرحسینی از معلمان
تأثیرگذار دوران تحصیل خود که اولین جرقههای خودباوری و پیشرفت را با روش خاص خود در فکر و روحم ایجاد و بارور کرد فراموش نخواهم کرد. در دوران دانشگاه نیز از استادان بزرگواری مثل دکتر منصوریان، دکتر اسماعیلی، دکتر بهرامپور، دکتر نگارستانی، دکتر قریب و دکتر بهرامی
بیشترین تأثیر را پذیرفتم و همچنین از همراهی دوستان صمیمی مثل آقای قربانی، میرزایی و... نیز بسیار خرسندم.
وی در پاسخ به این سؤال که تعریف شما از تدریس موفق چیست و چه ویژگیهایی دارد، اظهار داشته است:
«تدریس عبارت است از؛ انتقال اطلاعات شخص از یک سرچشمه آگاه به اهدافی ناآگاه با وضعیت دریافت نامشخص به منظور تبدیل ناآگاهی آنها به آگاهی نسبی. بنابراین ابزارهای مورد نیاز برای دستیابی به یک تدریس خوب، الف) تسلط بر موضوع درسی، ب) اطمینان از داشتن اطلاعات اولیه
مورد نیاز برای شروع موضوع مورد تدریس، ج) استفاده از اصول روانشناسی برای انتقال اطلاعات به دانشآموزان، د) استفاده از ابزارها و روشهای اندازهگیری پیشرفت تحصیلی به منظور مقایسه میزان دریافت صحیح مطالب علمی توسط دانشآموزان است.
معلمی را میتوان در یک جمله به صورت زیر بیان کرد:
«معلمی تربیت نرمافزارهای الهی است.»
گزارش کامل این گفتوگو در فصلنامه رشد آموزش فیزیک، شماره 98، بهار 1391 چاپ شده است.