نگاه مدرن که بیشتر با تأسیس دانشگاهها رواج یافت، نگارگری معاصر را نیز تحت تأثیر قرار داد. نگاه مدرن به نگارگری مقولهای تازه است و به نظر میرسد که در آینده افراد زیادی را به خود جذب کند.
محرمعلی پاشازانوس در مقالهای به این موضوع پرداخته است.
نویسنده، نگارگری معاصر را در سه بخش «نگارگری سنتگرا»، «نگارگری طبیعتگرا» و «نگارگری مدرن» مورد بررسی قرار داده است.
در بخش نگارگری مدرن آمده است: «نگارگران با نگاه به تغییرات فرهنگی و نگاه مدرن به نگارگری، اسلوب دیگری را آزمودند. باری در این عصر از سنتیترین کارها تا مدرنترین آثار نگارگری آفریده شدهاند. در عصر حاضر که انواع سبکهای هنری رواج دارد، نونگارگران نیز از آن
درامان نماندهاند. به عبارتی کسانی که در راه نگارگری مدتی رقم زدند و با انواع سبکهای معاصر غربی آشنا شدند. شیوههای نقاشی غرب را در این سنت آزمودهاند. اگر بیشتر نقاشان تحصیلکرده کشوریان از سنتها بهره گرفتهاند، این بار نگارگران از نقاشان مدرن در ارائه
بیان تصویری خود کمک گرفتهاند. شاید بعد از این چشمانداز نگارگری ما رواج این نوع نگاه باشد. هنرمندانی چون مجید مهرگان، آیدین آغداشلو، فرح اصولی و دیگران، با دانش و آگاهی عملی از نگارگری و سایر سبکهای موجود توانستهاند گامی تازه در این راه بردارند. در سابقه
تحصیلی و کاری این افراد علاوه بر نقاشی، گرافیک نیز نقش دارد. اگر به آثار نقاشان معاصر غرب نگاهی داشته باشیم، سبکهای مختلف هنری را میآزمایند...»
متن کامل این مقاله در مجله رشد آموزش هنر، شماره 29، فروردین 1391 منتشر شده است.