عکس رهبر جدید
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۱:۰۲
شگفتی‌های غار سهولان
در «رشد آموزش جغرافیا»

غار سهولان در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این غار یکی از غارهای آبی و خشکی همراه با اشکال بسیار جذاب می‌باشد. ممند سالاری دانشجوی دکترای جغرافیای طبیعی، ژئومورفولوژی دانشگاه تهران با ارائه مقاله‌ای در فصل‌نامه رشد آموزش جغرافیا، این غار را با دید بنیادی و کاربردی مورد بررسی قرار داده است.
نویسنده این مقاله در مقدمه آن چنین نوشته است:
حدود 17 درصد از سطوح خشکی زمین را سنگ‌های کربناته پوشانده‌اند که با توجه به شرایط اقلیمی و مساعدبودن فرایندهای انحلالی در آن‌ها، پهنه‌های کارستی می‌توانند توسعه یابند و مناظر و زمین شکل‌های کارستی‌ زیادی در این پهنه‌ها تشکیل دهند [Fordand, 1989؛ به نقل از: عشقی، 1379]. تحقیقات و بررسی‌های کارست درحوزه‌های زیادی اهمیت دارند. بخشی از این تحقیقات به شناسایی زمین شکل‌های کارستی و به‌ویژه غارها اختصاص دارد. غارها از جمله زمین شکل‌های جذاب و جالب توسعه‌یافته در مناطق آهکی هستند که غالباً از لحاظ تاریخی نیز اهمیت دارند.
در واقع در آن‌ها طبیعت و تاریخ با هم ترکیب شده‌اند. از سویی، غارها نقش و تأثیر اساسی در توسعه منابع آبی و اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی دارند، و از سوی دیگر می‌توانند به عنوان کانون‌های جاذب گردشگر عمل کنند. غارها از جنبه بنیادی و کاربردی، به‌ویژه نقش ویژه آن‌ها در جذب گردشگر و توسعه منابع واقع شده در آن‌ها، خصوصاً مناطق محروم نیز ارزش بررسی دارند. بر این اساس در مقاله حاضر، غار سهولان واقع در استان آذربایجان غربی که از غارهای آبی و خشکی همراه با اشکال بسیار جذاب است، با دید بنیادی و کاربردی مورد بررسی قرار گرفته است.
ممند سالاری در ادامه این مقاله به تشریح موقعیت و حدود جغرافیایی، توپوگرافی و زمین‌شناسی و مورفولوژی و جاذبه‌های غار سهولان پرداخته و به شرح زیر نتیجه‌گیری کرده است:
غار سهولان با توجه به موقعیت قرارگیری، آب و هوای خوب و طبیعت زیبا، پیشینه تاریخی، و از همه اساسی‌تر، اشکال و لند فرم‌های طبیعی شاخص موجود در سطح غار، قابلیت بالایی در توسعه گردشگری و نهایتاً شکوفایی اقتصاد منطقه دارد. به علاوه، از نظر بررسی‌های بنیادی، به‌ویژه برای اهل جغرافیا و همه افراد مرتبط با علوم زمین ارزشمند است.
این مقاله را می‌توانید در فصل‌نامه رشد آموزش جغرافیا، شماره 98، بهار 1391 ببینید.

تعداد بازدید : ۱,۲۵۳
کد خبر : ۷۶۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید