عکس رهبر جدید
تعامل ریاضی و هنر در مجله «رشد آموزش ابتدایی»

در میان روش‌های کلی آموزش درس ریاضی، می‌توان به آموزش از طریق هنر اشاره کرد که از دیرباز مدنظر بوده است و در درک این درس به دانش‌آموزان یاری می‌رساند. «ریاضی شیرین می‌شود» عنوان مقاله‌ای است که به پیوند این دو موضوع در کلاس‌های درس پرداخته است.
سکینه شیخ‌پور، کارشناس ارشد آموزش و پرورش ابتدایی در این مقاله آورده است: «با توجه به مراحل رشد ذهنی کودک و محدودیت‌های هر یک از این مراحل، کارشناسان تعلیم و تربیت توصیه می‌کنند آموزش اصول و مقدمات ریاضی در دورة ابتدایی با استفاده از اشیای محسوس صورت گیرد، تا از مشکل آموزش آن کاسته شود. مطالعات و بررسی‌ها نشان داده‌اند که انواع هنر مهارت‌های تفکر انتقادی مربوط به طرح و حل مسئله، تجزیه و تحلیل، ترکیب، ارزشیابی و تصمیم‌گیری دربارة پارامترهای مسئله را تحریک و تقویت می‌کنند.
تربیت هنری موجب پرورش توانایی تعبیر و فهم نمادهای پیچیده‌ای می‌شود که نمونة بارز آن آشنایی با نمادهای ریاضی است و در پرورش خلاقیت، نقش محوری ایفا می‌کند و موجب تقویت مهارت به تصویر کشیدن ذهنی مسئله می‌شود و یادگیرنده را توان‌مند می‌کند تا روش‌های حل غیرمتعارف و غیرسنتی را به ذهن بیاورد.
آموزش ریاضی، امر بسیار ساده‌ای است منوط بر اینکه مبنای آن، فعالیت دانش‌آموز باشد تا خود بتواند کشف کند و در مسائل پیرامونش به‌کار برد.»
متن کامل این مقاله در مجله رشد آموزش ابتدایی، شماره 7، فروردین 1391 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۹۹۹
کد خبر : ۷۴۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید