عکس رهبر جدید
۲۷ فروردین ۱۳۹۱ ۱۲:۴۸
هنر جلدسازی
در «رشد آموزش هنر»

بیشتر ما نمی‌دانیم صنعت نگهداری از کتاب یعنی جلدسازی و صحافی در ایران از چه زمانی به‌وجود آمده است. «ایوب جوانکار فومنی» در مقاله‌ای در مجله رشد آموزش هنر به تاریخچه جلدسازی در ایران، انواع آن و روش ساخت برخی از آن‌ها اشاره کرده است.
نویسنده در ابتدای مقاله آورده است: «ساخت جلد که ارتباط نزدیکی با هنر صحافی دارد از قدمتی به اندازه خود نوشتن برخوردار است. در آغاز، جلدها از چرم، چوب و مغز ساخته می‌شد. شیرازه آن‌ها نیز از چرم بود. البته بعضی جلدهای چوبی نیز دیده شده که روی آن‌ها را با لاک روکش کرده‌اند. از قدیمی‌ترین نسخه‌های جلد شده، روایت‌های قبطی انجیل بود و این آثار طی 6 قرن اول بعد از میلاد در مصر نوشته شده بود.»
ساخت جلد در ایران بخش دیگر این مقاله است: «در ایران نیز ساخت جلد قدمتی طولانی دارد. در دوران باستان در ایران برای حفظ اوراق پوستی از محفظه‌هایی استفاده می‌کردند که برای هر کتاب به صورت جداگانه تهیه می‌شده است. بعضی از این محفظه‌ها را که با آهن یا مفرغ ساخته می‌شده‌اند، به وسیله گوهر می‌آراستند. زمانی که کار دباغی پوست پیشرفت کرد، از پوست بز و آهو، کاغذهایی ساخته می‌شد که بهترین نوع کاغذ پوستی است. پس از ظهور اسلام نیز شاهد ساخت جلد هستیم. آشنایی مسلمانان با قرآن، نه تنها به عنوان کتاب دینی بلکه به عنوان کتابی راهنما در تمام امور زندگی دلیلی برای حفظ و نگهداری آن به وسیله جلدهای جدید شد.»
متن کامل این مقاله در مجله رشد آموزش هنر، شماره 29، بهار 1391، منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۷۰۳
کد خبر : ۷۴۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید