عکس رهبر جدید
۱۰ اسفند ۱۳۹۰ ۰۹:۲۰
زبان‌آموزی در مناطق دوزبانه
در مجله «رشد آموزش پیش‌دبستانی»

در برنامه درسی زبان‌آموزی کودکان مناطق دوزبانه، به منظور تسهیل در امر یادگیری و رسیدن به اهداف موردنظر، فعالیت‌ها، ساختاری سه قسمتی دارند. مجله رشد آموزش پیش‌دبستانی در مقاله «ساختار یک فعالیت زبان‌آموزی در مناطق دوزبانه» به تبیین این سه مرحله و قسمت پرداخته است.
در ابتدای این مقاله آمده است: فعالیت زبان‌آموزی یکی از طرح‌ها و سیلابس‌های پرکاربرد در امر آموزش زبان است که بر مشارکت و فعالسازی کودک در امر یادگیری مبتنی است و بیشتر بر روی معنی متمرکز است؛ در نتیجه برقراری ارتباط معنی‌دارتر می‌شود. به زعم «ویلیس» یادگیری از طریق Task (فعالیت) مؤثرتر است و فرصتی برای کودک فراهم می‌کند تا کودکان آزادانه روی فعالیت‌های کلاسی متمرکز شوند، زبان را برای رسیدن به اهداف خاصی به‌کار برند و در شرایط طبیعی و متناسب با زندگیِ روزانه خود، به تولید زبان بپردازند مانند مشغول شدن به یک بازی، حل یک چیستان و...
در فعالیت، عناصر زبانی به صورت مستقل و مستقیم آموزش داده نمی‌شوند بلکه زبان، ابزاری موردنیاز برای پرداختن به امور غیرآموزشی، هم‌چون خرید کردن، دکتر رفتن به‌شمار می‌رود که همان کارهای روزمره است. همین امر بستری مناسب برای یادگیری خود به خود و ناآگاهانه برای کودکان ایجاد می‌کند.»
«فریده عصاره» در ادامه مقاله به توضیح مقاله‌های زبان‌آموزی و مراحل آن‌ها پرداخته است.
متن کامل مقاله «ساختار یک فعالیت زبان‌آموزی در مناطق دوزبانه» در مجله رشد آموزش پیش‌دبستانی شماره 13، زمستان 1390 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۲,۰۷۸
کد خبر : ۶۹۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید