عکس رهبر جدید
زمین‌شناسی و توان معدنی استان زنجان
در «رشد آموزش زمین‌شناسی»

 فصل‌نامه رشد آموزش زمین‌شناسی در شماره جدید خود با ارائه مقاله‌ای، ویژگی‌های زمین‌شناسی و توان معدنی استان زنجان را تشریح کرده است.
سیدعلی آقانباتی کارشناس ارشد و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم زمین نویسنده این مقاله در ابتدای این مقاله با عنوان: «موقعیت جغرافیایی زنجان»، آورده است:

موقعیت جغرافیایی استان
استان زنجان با حدود 22150 کیلومترمربع وسعت در بین استان‌های مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، همدان، مرکزی و قزوین قرار دارد. مرکز آن شهرستان زنجان است که تا تهران 319 کیلومتر فاصله دارد.
با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی خود، استان زنجان دارای سه نوع آب و هوای کوهستانی، نیمه بیابانی (ادامه باختری دشت قزوین) و گرم و نیمه مرطوب (منطقه طارم) است. پوشش گیاهی استان تابع میزان بارندگی سالانه و نیز ارتفاع آن از سطح دریا است و لذا دارای سه نوع مرتع ییلاقی، میان‌بند و بهاره قشلاقی است.
زبان رایج در استان زنجان فارسی و ترکی آذری است، به علاوه، مردم تاکستان با گویش «تاتی» و گروهی نیز به زبان کردی صحبت می‌کنند.
کشاورزی، دامپروری، صنایع و معادن (کائولن، فلدسپات، سیلیس و...) از منابع اقتصادی استان زنجان است. وجود امکانات زیربنایی قابل توجه در این ناحیه سبب شده است که در این استان صنایع فلزی، غذایی، شیمیایی، نساجی، ساختمانی و استخراجی (مس، زاج، سرب ـ روی انگوران، آهن، زغال‌سنگ، طلا، مرمریت، نمک، تالک، سیلیس، منگنز، کائولن و...) درخور توجه باشند.
«جایگاه و ویژگی‌های زمین‌شناسی استان زنجان»، توان معدنی استان زنجان، فعالیت‌های زمین‌شناسی و اکتشافی انجام شده در استان زنجان و مشخصات تعدادی از معدن استان زنجان از دیگر بخش‌های این مقاله است.
این مقاله را می‌توانید در فصل‌نامه رشد آموزش زمین‌شناسی، شماره 67، زمستان 1390 ببینید.

تعداد بازدید : ۲,۱۹۶
کد خبر : ۶۹۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید