عکس رهبر جدید
۷ اسفند ۱۳۹۰ ۱۰:۱۱
مهارت‌های زندگی و ورزش
در «رشد آموزش تربیت‌بدنی»

«مهارت‌های زندگی و ورزش» عنوان مقاله‌ای است که در شماره جدید فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی چاپ شده است.
هدف این مقاله که به کوشش شیما شیروانی بروجنی کارشناس ارشد رفتار حرکتی ترجمه شده، تشریح نقشی است که ورزش می‌تواند در آماده کردن جوانان برای یادگیری درس‌های اساسی زندگی ایفا کند.
این مقاله با یک چکیده و مقدمه آغاز شده و در چند بخش با عنوان‌های «مهارت‌های زندگی کدامند؟»، «نمونه‌هایی از برنامه‌های مهارت در زندگی ورزش‌محور»، «برنامه هوکوویتو» و «اجرای برنامه ایده‌آل» ادامه و در آخر با نتیجه‌گیری و محتوای برنامه کارگاه پایان‌یافته است.
نویسنده در بخش نتیجه‌گیری آورده است:
نتیجه‌گیری
این مقاله به این موضوع می‌پردازد که چگونه برنامه‌‌ها و فعالیت‌های ورزشی می‌تواند جایگاهی برای آموزش مهارت‌های زندگی شود. ورزش فعالیت بسیار رایجی برای جوانان و کودکان است، بنابراین پتانسیل زیادی برای افزایش نتایج پیشرفت در حوزه‌های فراسوی پیشرفت مهارت جسمانی و شجاعت قهرمانی ارائه می‌دهد. نکته این است که تلاش باید با هدف باشد. مشارکت اغلب به مزایای پیشرفت ارتباط دارد، صرفاً مشارکت ارائه مزیت نمی‌کند و کیفیت و اجرای برنامه‌های ورزشی مکانیزم‌های سببی لذت و پیشرفت هستند.
انجام و تمرکز بر مهارت‌های زندگی به‌عنوان بخشی از فعالیت ورزشی پتانسیل زیادی را عرضه می‌کند. با این حال کمبود نسبی برنامه‌ها در تغییر قالب فکری که لازم است با شرکت‌کنندگان، اولیا و مربیان صورت گیرد مهم است. ورزش نهادی با آداب و رسوم پرسابقه و درحال تغییر است. ورزش «جایی است که کودکان حضور دارند»، به حداکثر پتانسیل فعالیت‌ها برای افزایش مهارت‌های زندگی و تشویق انتقال مهارت‌ها به محیط‌های دیگر نیازمند کار و پیشرفت مداوم است.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی، شماره 41، زمستان 1390 چاپ شده است.

تعداد بازدید : ۱,۹۴۲
کد خبر : ۶۹۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید