عکس رهبر جدید
۲۳ بهمن ۱۳۹۰ ۰۹:۱۸
روز ملی نجوم در ایران
در «رشد آموزش جغرافیا»

نخستین بار در دهه 1960، در چند ایالت از کشور آمریکا، روزی را به نام روز نجوم تعریف کردند. بعدها در سایر کشورها این رسم رونق پیدا کرد. در ایران نیز از حدود 10 سال قبل تاکنون، مراسم خاصی در مراکز عمومی، همچون فرهنگ‌سراها، پارک‌ها و کانون‌های علمی برگزار می‌شوند.
در این گزارش آمده است: نخستین بار در دهه 1960 میلادی، در چند ایالت از کشور امریکا، روزی را به نام روز نجوم تعریف کردند. از همان سال‌ها این روز در فاصله زمانی 15 آوریل تا 15 می به گونه‌ای انتخاب می‌شد که ماه در حالت تربیع اول قرار داشته و روز نجوم یکی از سندهای تعطیل باشد، تا در این روز همه مردم بتوانند به شکل عادلانه‌ای با مقوله آسمان آشنا شوند، در روز نجوم مردم عادی هر شهر می‌توانند با نجوم، ادوات نجومی، موضوع‌های نجومی و قابل رصد در آسمان و نیز با مؤسساتی که می‌توانند دانش و مهارت‌های نجوم را به همگان آموزش دهند، آشنا شوند.
بعدها در سایر کشورها این رسم رونق پیدا کرد. در ایران نیز از حدود 10 سال قبل تاکنون به صورت چشم‌گیرتری در فاصله زمانی ذکر شده که یکی از روزهای آخر فروردین تا آخر اردیبهشت ماه هر سال است، مراسم خاصی در مراکز عمومی و کانون‌های علمی برگزار می‌شوند. امسال نیز در 23 اردیبهشت ماه، پارک ملت تهران، رصدخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زعفرانیه و برخی مراکز دیگر در تهران و شهرستان‌ها، با برپایی نمایشگاه‌ها، اجرای رصد برخی اجرام سماوی، برگزاری سخنرانی‌های علمی نجومی و... جوانان و علاقه‌مندان به این حوزه را با مسائل نجوم آشنا می‌سازند.»
در این گزارش از زبان محمدحسن شجاعی برنامه‌های هفته و روز نجوم چنین آمده است:
«امسال مراسم هفته و روز نجوم در مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران برگزار شد و در طول هفته فعالیت‌هایی مثل رصد توسط معلولین، جانبازان و مراکز توان‌بخشی، رصد عمومی و ترویجی نجوم انجام گرفت. 28 غرفه در نمایشگاه روز نجوم، فعالیت‌های خود را به بازدیدکنندگان معرفی می‌کنند که از این میان سه غرفه دانشگاهی، سه غرفه کودکان، یک غرفه هوافضا و چهار غرفه متعلق به گروه‌های مستقل نجومی و بقیه غرفه‌ها متعلق به مراکز دولتی مانند مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران هستند.»
متن کامل گزارش برنامه‌های روز ملی نجوم از جمله معرفی گروه‌های نجومی فعال و معرفی برخی مشاهیر این حوزه در جدیدترین شماره فصلنامه رشد آموزش جغرافیا، شماره 97، زمستان 1390 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۳۸۸
کد خبر : ۶۷۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید