عکس رهبر جدید
۱۲ بهمن ۱۳۹۰ ۰۹:۲۶
خطر لامپ‌های کم‌مصرف
در «رشد آموزش شیمی»

«خطر لامپ‌های کم‌مصرف» عنوان مقاله‌ای است که توسط خانم‌ها: آذر حداد و نسرین انصاری؛ معلمان شیمی منطقه 5 تهران تهیه و در شماره جدید فصل‌نامه رشد آموزش شیمی (زمستان 1390) چاپ شده است.
در چکیده این مقاله آمده است: به‌نظر می‌رسد «لامپ‌های کم‌مصرف» با طول عمر بیش‌تر و مصرف انرژی کم‌تر، جایگزین‌های مناسبی برای لامپ‌های معمولی باشند و از این‌رو، جهت جلوگیری از هدر رفتن انرژی و صرفه‌‌جویی در هزینه‌ها راه‌حل خوبی به‌شمار می‌روند. امّا همه این لامپ‌ها حاوی اندک جیوه هستند و شکسته شدن آن‌ها در هر مرحله- خواه هنگام مصرف و خواه پس از دور انداختن آن‌ها- سلامتی شما و محیط زیست را تهدید می‌کند.
نویسندگان این مقاله در ادامه به تشریح انواع لامپ‌های کم‌مصرف و خطر آن‌ها پرداخته‌اند و چنین نتیجه گرفته‌اند: با توجه به اثرهای زیان‌بار جیوه به‌کار رفته در لامپ‌های کم‌مصرف باید به محاظفت از آن‌ها در طول مصرف و جلوگیری از شکسته شدن آن‌ها توجه شود. همچنین روش صحیح دورانداختن این لامپ‌ها باید به افراد آموزش داده شود و محل‌هایی برای جمع‌آوری لامپ‌ها و بازیافت آن‌ها معرفی شود. حک کردن علامتی روی این لامپ‌ها که وجود جیوه و خطرناک بودن آن‌ است را گوشزد کند، سودمند خواهد بود.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش شیمی، شماره 99، زمستان 1390 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۹۷۴
کد خبر : ۶۶۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید