عکس رهبر جدید
آموزش هنر، کلاس ذوق و آگاهی
گفت‌وگوی «رشد آموزش هنر» با مهندس محمدرضا جعفری جلوه

بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و تجریبات صاحب‌نظران عرصه فرهنگ و هنر یکی از روش‌های مکمل برای پیشبرد اهداف تربیتی حوزه هنر به شمار می‌رود. به همین‌سان، ایجاد پیوستگی بین عناصر همسو به تحقق هماهنگی بیشتر کمک می‌کند. اما دریافت این اجزا در حوزه هنر قبل از آن‌که از سوی خود هنرمندان عملی باشد از طریق هنربانان و تدبیرکنندگان هنری میسر خواهد بود. فصل‌نامه رشد آموزش هنر در گفت‌وگویی با مهندس محمدرضا جعفری جلوه، موضوع آموزش هنر، دغدغه‌ها و راهکارهای این حوزه را با تأکید بر هنرهای نمایشی مورد بحث و بررسی قرار داده است.
 جعفری جلوه در بخشی از این مصاحبه درباره نقش معلمان هنر در استعدادیابی و کشف توانمندی‌های هنری دانش‌آموزان گفته است: «معلم هنر صرفاً معلم یکی از ساعات در حاشیه یا یکی از دروس حاشیه‌ای نیست. معلم هنر، معلم مادر و تعیین کننده و به عبارتی یکی از شاخص‌ترین معلمان است. بنابراین لازم است که در این جایگاه و سطح اهمیت عمل کند. چه به لحاظ این‌که استعدادهایی که به‌طور قطع راه هنر را در پیش خواهند گرفت، از زیر دست او عبور می‌کنند و چه به دلیل این‌که می‌بایست دیگر افراد و اقشار را که سیری متفاوت دارند و لزوماً در مسیر هنرورزی و هنرمندی نیستند، با قدرت بیان و توان ارتباط، تعامل و تعالی و روایت اندیشه‌ها، افکار، تجربه‌ها و دانسته‌های خود بپرورد. هر دو گروه از این دانش‌آموزان با او روبه‌رو هستند و به همین دلیل باید یک کار بسیار با اهمیت و اساسی انجام دهد. باید معلمان هنر را از حاشیه خارج کرد و آن‌ها را به متن کشاند. آنان نیازمند فزونی در کمیت یعنی تعداد و همچنین کیفیت هستند.»
این صاحب‌نظر عرصه فرهنگ و هنر در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره غنی کردن برنامه آموزش هنر از هنرهای جدید و نمایشی گفته است: «می‌بایست برای هنرهای جدید و به ویژه سمعی و بصری و نمایشی و سینمایی، سهم جدیدتری را در آموزش‌وپرورش قائل شویم؛ چه در فرصت‌های آموزشی و در آموزش معلمان هنر، طیف قابل توجهی از اهالی تئاتر و هنرهای نمایشی می‌توانند در سیر به سمت معلمی هنر موردنظر و توجه باشند. این مسئله هم فرصتی است به معنی اشتغال‌زایی و هم رحم و تلطفی است نسبت به دانش‌آموزانی که استعدادهای بالقوه نمایشی کشور هستند، اما دیر و بد کشف می‌شوند. لذا توجه بیشتری به هنرهای نمایشی و سمعی و بصری در نظام آموزشی لازمه کار است. باید بکوشیم تا فرصت اجرای نمایش‌های دانش‌آموزی و تولیدات سمعی بصری دانش‌آموزان فراهم شود.»
فعالیت در حوزه نمایش‌های دانش‌آموزی، توامندی معلمان و دانش‌آموزان در این حوزه و باید و نبایدهای دیگر در گفت‌و‌گو با محمدرضا جعفری جلوه را می توانید در فصل‌نامه رشد آموزش هنر بخوانید.
این مصاحبه در شماره 28 این فصلنامه، زمستان 1390 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۱۸۱
کد خبر : ۶۴۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید