عکس رهبر جدید
خود تاب آوری در مربیان پیش‌دبستان
مقاله‌ای از فصلنامه «رشد آموزش پیش‌دبستان»

خود تاب‌آوری از مسائلی است که در حوزه‌های روانشناسی، روانشناسی خانواده و بهداشت روانی توجه خاصی به آن شده است. از مشاغلی که افراد نیاز به تاب‌آوری بالایی دارند، می‌توان به مربیان پیش از دبستان اشاره کرد.
فصلنامه رشد آموزش پیش‌دبستانی در مقاله‌ای به ویژگی‌های افراد تاب‌آور و عواملی که باعث تقویت تاب‌آوری می‌شوند اشاره کرده است.
سپیده مژدگان، کارشناس ارشد پیش از دبستان در این مقاله آورده است: «تاب‌آوری توانایی انطباق فرد با شرایطی است که از بالا و پایین به او دیکته می‌شود. افراد دارای خودتاب‌آوری در مقایسه با افرادی که عاطفه و هیجان مثبت بیشتری را تجربه می‌کنند، از اعتماد به نفس بیشتری برخوردارند و سازگاری روان‌شناختی بهتری دارند.
از مشاغلی که افراد آن نیاز به تاب‌آوری بالایی دارند، می‌توان به مربیان پیش از دبستان اشاره کرد. در سال‌های اخیر بر اهمیت مراکز پیش از دبستان به عنوان مرکزی در جهت رشد و پرورش کودکان افزوده شده است و نقش به سزایی در تربیت کودکان در تمام مراحل رشد دارد. بدیهی است چنین مراکزی نیازمند مربیانی با خودتاب‌آوری بالاست تا بتوانند تعامل موثری با کودکان برقرار کنند و زمینه‌ساز پرورش کودکان خلاق باشند.»
نویسنده در ادامه به برخی ویژگی‌های افراد تاب‌آور اشاره کرده است: «‌شایستگی اجتماعی شامل پاسخگو بودن، مهارت‌های اجتماعی و همدلی. مهارت‌های حل مسئله که شامل وجدان منتقد و خلاق، برنامه‌ریزی و ابتکار است. آینده‌جویی که شامل مهارت‌های انگیزه‌مندی، پشتکار، امیدواری و خوش‌بینی است. خودگردانی که به معنی کنترل بر محیط و توانایی مستقل شدن از محیط است.»
عواملی که باعث تقویت تاب‌آوری در مربیان مراکز پیش دبستانی می‌شوند، بخش دیگر این مقاله است که در فصلنامه رشد آموزش پیش دبستان منتشر شده است.
این مقاله را می‌توانید در فصلنامه رشد آموزش پیش دبستان، شماره 12، پاییز 1390 مطالعه کنید.

تعداد بازدید : ۱,۳۸۵
کد خبر : ۵۸۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید