عکس رهبر جدید
چشمه‌های باداب سورت، اکسیر حیات
معرفی یکی از شگفتی‌های زمین‌شناختی ایران در «رشد آموزش زمین‌شناسی»

فصل‌نامه رشد آموزش زمین‌شناسی، در مقاله‌ای با عنوان شگفتی‌های زمین شناختی ایران، یکی از پدیده‌های زمین‌شناسی کشور یعنی چشمه‌های «باداب سورت» را معرفی کرده است.

فرخ برزگر، کارشناس ارشد زمین‌شناسی و سنجش از دور در معرفی این چشمه‌ها نوشته است:
«چشمه‌های باداب سورت شامل سه چشمه با آب کاملاً متفاوت از نظر رنگ، بو و مزه است. یکی از این چشمه‌ها دارای آبی بسیار شور و دریاچه‌ای کوچک است که غالبا در تابستان از آن برای شنا استفاده می‌شود. در قسمتی از کف دریاچه حفره‌ای ژرف وجود دارد که آن را برمودای اُرُست نامیده‌اند. بر روی دیواره‌های آن رسوبات سیاه رنگی دیده می‌شود که همراه با آب دریاچه برای درمان کمر درد، امراض پوستی، رماتیسم و میگرن سودمند است. دو چشمه‌ دیگر که در نزدیکی چشمه اول قرار دارند بسیار کوچک‌ترند و اهالی از آن با عنوان «اکسیر حیات» یاد می‌کنند. این دو چشمه دارای آبی به رنگ نارنجی و کمی ترش مزه‌ هستند و به طور دایمی همانند نوشابه‌ای گازدار از دل زمین می‌جوشند. در اطراف دهانه چشمه‌ها در مسیر جریان خود از بالای کوه به پایین، مانند آبشارهای پلکانی و با تشکیل ده‌ها حوضچه‌ کوچک بسیار زیبا در رنگ‌های نارنجی، قرمز و طلایی و در اندازه‌های متفاوت یکی بعد از دیگری پایین می‌ریزد و سرانجام به دشت پایین دست وارد می‌شود.»
به عقیده نویسنده این مقاله، تنها نقطه دیگری در جهان که چشمه‌های مشابه چشمه‌های باداب سورت دیده شده است، چشمه‌های «پاموکاله» در کشور ترکیه است که به شکل پلکانی ولی با رنگ سفید و حوضچه‌های سفید دیده می‌شود.

متن کامل این مقاله را می‌توانید در فصلنامه «رشد آموزش زمین‌شناسی» شماره 66، پاییز 1390 مطالعه کنید.

تعداد بازدید : ۱,۳۱۶
کد خبر : ۵۷۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید