عکس رهبر جدید
۵ آذر ۱۳۹۰ ۰۹:۵۰
مشورتگری، مشاوره نیست
منبع: فصل‌نامه «رشد مشاور مدرسه»

مشورتگری با مشاوره یکی نیست و به لحاظ تخصصی تنها یکی از روش‌های ارائه خدمات مشاوره‌ای است که توسط مشاوران ارائه می‌شود.
فصل‌نامه رشد مشاور مدرسه در شماره پاییز خود با ارائه مقاله‌ای با عنوان مشورتگری یا مشاوره؟ به این موضوع پرداخته و آورده است: «بسیاری از مشاوران در مدارس، دانسته یا نادانسته، خدمات مشورتگری را به مشورت‌جویان مختلف ارائه می‌دهند، اما آنچه مشخص است، درک این مطلب است که شناسایی و درک بهتر خدمات و تبیین و تنظیم آن براساس شناخت رویکردها، به عملکرد بهتر کمک بیشتری می‌کند تا اتخاذ رویکرد تصادفی و نامعلوم.»
آقای علیرضا بوستانی‌پور، دانشجوی دکتری مشاوره و نویسنده این مقاله، در تشریح این دو واژه، این‌گونه توضیح داده است: «مشورتگری یک فعالیت است و به عنوان یک موقعیت شغلی، در اواخر قرن بیستم به شدت رواج داشت. ریشه این اصطلاح در حرفه پزشکی قرن نوزدهم نهفته است، اما امروزه هم فقط مشاغل معدودی از اصطلاح مشورت‌گر استفاده می‌کنند؛ مانند مشورت‌گر خرید ملک، مشورت‌گر سفر، مشورت‌گر مالیاتی و نظایر آن‌ها.»
وی در ادامه آورده است: «هدف مشاوره کمک به افراد است تا مشکلات احتمالی پیش آمده در زندگی را بهتر و راحت‌تر بگذرانند و در مسیر پیشرفت حرکت کنند. مشاور، فردی است متخصص که در یک رابطه صادقانه، همدلانه و پذیرنده، با مراجع همراه می‌شود و به او کمک می‌کند تا مشکلات را حل کند، به سازگاری دست یابد، امکانات محیطی را بشناسد و در مسیر رشد گام بردارد.
این مقاله را می‌توانید در فصل‌نامه رشد مشاور مدرسه، شماره 25، پاییز 1390 ببینید.

تعداد بازدید : ۱,۱۶۳
کد خبر : ۵۶۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید