در «رشد تکنولوژی آموزشی»
«بهینهسازی فرایند پردازش اطلاعات»، عنوان مقالهای است که در این شمارة ماهنامة رشد تکنولوژی آموزشی چاپ شده است.
در بخشی از این مقاله که توسط دکتر سیدعباس رضوی تهیه شده، آمده است: «گرچه شواهد نظری و تجربه بیانگر اثربخشی رسانههای آموزشی است، با این حال برای هر موقعیت نمیتوان از هر رسانهای استفاده کرد. یکی از دلایل این امر آن است که هر یک از رسانههای
آموزشی، قابلیت پردازش منحصربهفردی دارد. برای نمونه، وقتی قرار است شیوة اجرای یک حرکت ورزشی به شاگردان یاد داده شود، لازم است رسانههایی مورد استفاده قرار گیرند که میتواند حرکت را نشان دهند (مثل فیلم). این در حالی است که استفاده از رسانههایی که حاوی متن
یا گفتار است، نمیتوان چندان مؤثر باشد.»
این مقاله، با نگاهی بر فرایند پردازش اطلاعات، نقش رسانههای آموزشی در هر یک از مراحل پردازش مثل احساس و توجه، ادراک و همچنین یادگیری و سازماندهی مطالب در حافظة درازمدت را شرح داده است.
این مقاله را میتوانید در ماهنامة رشد تکنولوژی آموزشی، شمارة2، آبان 1390 ببینید.