عکس رهبر جدید
۱۴ آبان ۱۳۹۰ ۱۰:۱۲
چون که صد آید...
میزگرد نقد و جایگاه مجله «رشد آموزش زبان»

میزگرد نقد و جایگاه مجله رشد آموزش زبان با حضور تنی چند از دست‌اندرکاران این مجله، اساتید، مدرسان و دبیران زبان خارجی برگزار شد.
در این میزگرد ابتدا آقای دکتر محمدرضا عنانی سراب سردبیر مجله رشد آموزش زبان گفت: «هدف این میزگرد، بررسی و نقد جایگاه رشد آموزش زبان بین مجلات تخصصی و نگاهی به تاریخچه مجله و شکل و محتوای آن است. می‌خواهیم بدانیم تا چه حد این مجله توانسته رسالت خود را ایفا کند.
آقای مهدی لطفیان دبیر و مدرس «کانون زبان ایران» در این میزگرد ضمن برشمردن نقاط  مثبت فصل‌نامه رشد آموزش زبان گفت: «نخستین مسئله‌ای که باید در این مجله به چالش کشیده شود، برنامه درسی و کتاب‌های درسی و محتوای آن‌هاست.»
خانم دکتر ژاله کهنمویی‌پور، استاد ادبیات زبان فرانسه دانشگاه تهران و عضو هیئت تحریریه مجله نیز گفت: «شاید علت آن که مؤسسات آموزش زبان در تدریس این رشته موفق‌تر از مدارس عمل می‌کنند، محتوا و شکل کتاب‌هایی است که در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند.»
دکتر حسین وثوقی استاد زبان‌شناسی در دانشگاه و عضو هیئت تحریریه مجله عضو دیگر این میزگرد بود که گفت: «در گذشته، مقالاتی که برای دبیران کاربردی بودند در مجله به چاپ می‌رسیدند و در آن‌ها از شیوه‌های  تدریس صحبت می‌شد، اما در حال حاضر این‌طور نیست. ما الان بر سر دو راهی قرار گرفته‌ایم. اگر مقالات علمی چاپ کنیم، برای معلمان سخت و پیچیده است و اگر هم بخواهیم مقالات ساده چاپ کنیم، مقاله‌نویس مایل نیست سطح کارش را پایین بیاورد. البته خیلی تلاش کرده‌ایم بخش‌های آماری و جدول‌ها را کم کنیم، ولی متأسفانه، دبیران با ما ارتباط لازم را برقرار نمی‌کنند و مشکلاتشان را در رابطه با تدریس با ما در میان نمی‌گذارند.»
در ادامه خانم عرب‌سرهنگی، یکی از روش‌های افزایش انگیزه مطالعه دبیران را چنین توضیح داد: «ما در برگه ارزش‌یابی که در مدارس توزیع کردیم، بندی را به دبیرانی اختصاص دادیم که از مطالب مجله‌های رشد استفاده کرده‌اند و چکیده کارشان را به مدیر و معاون ارائه داده‌اند. این راه‌حل شاید انگیزه‌ای باشد تا آن‌ها این مجلات را مطالعه کنند و امتیازات خود را بالا ببرند.»
هادی عظیمی، مدارس دانشگاه و دانشجوی دکترای آموزش زبان و از همکاران مجله رشد آموزش زبان، با اشاره به آمارها گفت: «ما بارها از معلمان خواسته‌ایم درباره مجله نظر بدهند، جدول‌ها را حل کنند و به پرسش‌ها پاسخ بدهند. متأسفانه همکاری معلمان با مجله مطلوب نیست. مجله رشد باید با آموزش و پرورش ارتباط محکم‌تری برقرار کند. باید بتوان با استفاده از راهکارهای تشویقی، معلمان را به مطالعه مجلات ترغیب کرد. همان‌طور که گفته شد، مجله باید در جاهای متفاوت تبلیغ شود. هرچه آشنایی بیشتر شود، عکس‌العمل نیز بیشتر خواهد شد.»
خانم دکتر مژگان رشتچی، استاد آموزش زبان انگلیسی، از عدم همکاری دبیران با مجله رشد زبان اظهار تأسف کرد و گفت: «شاید اگر تبلیغ، اطلاع‌رسانی و نحوه توزیع مجلات بیشتر و بهتر شود، در افزایش مخاطب تأثیر بگذارد.»
خانم شهلا زارعی نیستانک، مدیر داخلی مجله رشد آموزش زبان نیز گفت: «اگر مجله رشد آموزش زبان به عنوان منبع مطالعاتی باشد و آموزش ضمن خدمت دبیران در کلاس‌های آموزشی که برگزار می‌کند از محتوای این مجله استفاده کند بسیار مثمرثمر خواهد بود.»
گزارش کامل این میزگرد را می‌توانید در فصل‌نامه رشد آموزش زبان، شماره 100، پاییز 1390، مطالعه کنید.
 

تعداد بازدید : ۱,۴۴۴
کد خبر : ۵۲۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید