عکس رهبر جدید
۸ آبان ۱۳۹۰ ۱۰:۳۹
به سوی شایستگی
گفت‌وگوی «رشد آموزش زیست‌شناسی» با آقای محمود امانی تهرانی

ما به این نتیجه رسیده‌ایم که این بار باید روی «شایستگی» متمرکز شویم و کاری کنیم که دانش‌آموزان «شایستگی» کسب سواد علمی فناورانه را پیدا کنند.
آقای محمود امانی تهرانی رئیس گروه تغییر و تحول در آموزش علوم در گفت‌وگو با فصل‌نامه رشد آموزش زیست‌شناسی ضمن بیان این مطلب گفت:
«قبلاً تصور می‌کردیم که اگر به دانش‌آموزان دانش پایه، مهارت‌های یادگیری و نگرش‌ها را بدهیم کافی است و او با کسب این سه حیطه به یادگیرنده‌ای مادام‌العمر تبدیل می‌شود. اما امروزه می‌بینیم که چنین نشده است. یک مثال از جامعه می‌زنم. بعضی از راننده‌ها بسیار بد رانندگی می‌کنند، به‌طوری که جان و مال مردم را به خطر می‌اندازند. بسیاری از این‌ها قوانین رانندگی را خوب می‌دانند و مهارت کافی هم دارند. پس چه چیزی ندارند؟ آنان «شایستگی» رانندگی ندارند («شایستگی» را معادل واژه انگلیسی Competency می‌دانیم). این همان است که ما در آموزش در پی آن هستیم. پزشک شایسته کسی است که دانش پزشکی دارد، مهارت و نگرش هم دارد و تلفیق این سه از او شخصیتی مورد اعتماد ساخته است، بنابراین، او را «شایسته» می‌دانیم.»
وی افزود: «باید تلاش کنیم دانش‌آموزان را در موقعیت‌هایی قرار دهیم که این سه جزء را به هم پیوند دهند و واقعاً یاد بگیرند. «شایستگی» وقتی به‌وجود می‌آید که فرد در مدرسه مزه یاد گرفتن را بچشد. در این صورت آن سه حیطه یادگیری درهم تنیده می‌شوند. به بیان بهتر، هدف اصلی در شایسته‌سازی قرار دادن دانش‌آموزان در موقعیت‌های یادگیری است.»
متن کامل این گفت‌وگو در فصل‌نامه رشد آموزش زیست‌شناسی، شماره 84، پاییز 1390 درج شده است.
 

تعداد بازدید : ۱,۵۹۴
کد خبر : ۵۲۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید