فصلنامه رشد آموزش شیمی در شماره پاییز خود، مقالهای ارائه کرده که روشهای شناسایی مواد در آزمایشگاه شیمی را در قالب سه آزمون عملی ممکن ساخته است.
در چکیده این مقاله که به کوشش خانمها: مهناز خراشادیزاده و
مریم خزایی معلمان شیمی بیرجند تهیه شده، آمده است:
«دانشآموزان شرکتکننده در مسابقههای آزمایشگاهی برای شناسایی مواد مجهول، به مواد و شناساگرهایی نیاز دارند. اما گاه مواد مورد نیاز را در اختیار نمییابند یا از محدودبودن شناساگرهای مورد نیاز خود دچار سردرگمی میشوند. در این مقاله، روشهای شناسایی مواد در آزمایشگاه
شیمی در قالب سه آزمون عملی ارائه میشود. در آغاز، انحلالپذیری جامدهایی مجهول، در آب مورد بررسی قرار میگیرد. سپس با استفاده از شناساگرهای موجود و تشکیل رسوب، مواد موردنظر شناسایی میشوند».
این مقاله را میتوانید در فصلنامه رشد شیمی، شماره 98، پاییز 1390
ببینید.