عکس رهبر جدید
آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و راه‌های اصلاح آن
منبع: فصل‌نامه «رشد آموزش فنی و حرفه‌ای»

فصل‌نامه رشد آموزش فنی و حرفه‌ای در شماره پاییز خود، مقاله‌ای با عنوان: «آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و راه‌های اصلاح آن»، ارائه کرده که قابل توجه و تأمل است.

در چکیده این مقاله که توسط خانم محبوبه محمدعلی، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تهیه شده، آمده است:
«در حال حاضر، آموزش فنی و حرفه‌ای به دو صورت رسمی و غیررسمی ارائه می‌شود. آموزش و پرورش و دانشگاه‌های علمی، کاربردی متولی آموزش رسمی و وزارت کار متولی آموزش‌های غیررسمی است.
قوانین داخلی اعم از قانون اسلامی، قانون برنامه سوم و چهارم در سطح خرد و کلان به این نوع از آموزش توجه کرده‌اند. سند چشم‌انداز نیز با توجه به امر «توسعه» و جامعه‌ای برخوردار از «دانش پیشرفته با توجه به سهم برتر منابع انسانی»، «رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی»، «ارتقای سطح نسبی درآمد» و رسیدن «اشتغال کامل» در حقیقت به توسعه و گسترش این آموزش‌ها توجه کرده است.
با وجود توجه مسئولین و قانون‌گذاران کشور به ارزش و اهمیت این بخش از آموزش، به دلایل بسیار از جمله: نبود نگرش جامع به این آموزش‌ها، به‌روز نبودن این آموزش‌ها، نبودن تعامل و تناسب میان بازار کار و آموزش، نداشتن متولی و مرکز سیاست‌گذاری واحد، اجرایی نشدن قوانین مصوب، بی‌توجهی به نیروی انسانی آموزش‌دهنده، فقدان تجهیزات مناسب، اصلاح نشدن هرم شغلی و... از موفقیت چندانی برخوردار نبوده و نیازمند اصلاحات جدی است:
قطعاً اصلاحات آموزشی در هر کشور تابع شرایط و تحولات ویژه آن کشور است، اما از آن‌جا که کشورها به نوعی تحت تأثیر تحولات جهانی و بین‌المللی قرار دارند می‌توان نکات مشترکی را در این اصلاحات یافت، به‌ویژه اگر به‌جای توجه به شکل ظاهری به استراتژی‌های حساس آن در موضوعات مشترک توجه شود.
برای مثال، توصیه یونسکو برای دهه‌های هزاره سوم در مورد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، که سه هدف اساسی را برای این آموزش‌ها مطرح نموده، مورد توجه و استقبال بسیاری از کشورها قرار گرفته است. این اهداف عبارت‌اند از:
- تقویت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به منزله جزء لازم یادگیری مادام‌العمر!
- جهت دادن آموزش فنی و حرفه‌ای به سمت توسعه پایدار؛
- فراهم آوردن آموزش فنی و حرفه‌ای برای همه.
کشور ما نیز، با توجه به شناخت متغیرهای جامعه‌ ایرانی، باید جهت کار بست این دستورالعمل‌ها اقدام نماید.»
متن کامل این مقاله را می‌توانید در فصل‌نامه رشد آموزش فنی و حرفه‌ای، شماره 24، پاییز 1390 ببینید.

تعداد بازدید : ۱,۳۸۱
کد خبر : ۵۰۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید