عکس رهبر جدید
۲۶ مهر ۱۳۹۰ ۱۰:۲۶
سرمشق قرآنی توسعه
در «رشد آموزش قرآن»

«سرمشق قرآنی توسعه»، عنوان مقاله‌ای است که در شماره جدید فصل‌نامه رشد آموزش قرآن چاپ شده است.
در چکیده این مقاله که به کوشش احمد بهرامی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و محمدرضا باباخانیان دبیر آموزش و پرورش تهیه شده، آمده است.
توسعه، مفهومی است که از چند قرن پیش به این طرف ذهن بشر را به خود جلب کرده است. مکاتب گوناگون همت خود را بر آن داشتند تا این مسئله مهم را برای جامعه بشری حل کنند؛ و آن‌چه بر راه‌حل‌ها سایه افکند، نوع جهان‌بینی است که آن مکاتب در پرتو آن رشد کرده‌اند.
در تحقیق حاضر، مقایسه مبانی سرمشق قرآنی با سایر الگوها و مدل‌های توسعه، محور اصلی مقاله است، سرمشق لیبرال دموکراسی غربی از نظر مبانی بر جهان‌بینی مادی استوار است و در زمینه سیاست بر دموکراسی، و در زمینه دین بر سکولاریزم و جدایی دین از سیاست، و در زمینه اقتصاد، بر نظام سرمایه‌داری و مالکیت خصوصی بنا شده است. سرمشق غربی تلاش کرده خود را به عنوان یگانه سرمشق غالب در قرون اخیر به‌ جهان معرفی کند. این سرمشق در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد. البته از صاحب‌نظران درخواست دارد با نقد و بررسی این مقاله ما را در تکمیل این نوشتار یاری دهند.
روش تحقیق ما از نوع کتاب‌خانه‌ای و مراجعه به متون بوده، و چون موضوع بحث رشد و توسعه در قرآن است، مهم‌ترین اجزای متن، آیات قرآن هستند.
در برخی از نوشتارها به‌جای واژه سرمشق کلمه پارادایم به‌کار می‌رود، هرچند پارادایم اصطلاح دقیقی به‌جای سرمشق نمی‌باشد.
این مقاله را می‌توانید در شماره پاییز فصل‌نامه رشد آموزش قرآن، شماره 34 مطالعه کنید.

تعداد بازدید : ۱,۱۷۰
کد خبر : ۵۰۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید