عکس رهبر جدید
زمین‌شناسی و توان معدنی استان ایلام
در «رشد آموزش زمین‌شناسی»

فصل‌نامه رشد آموزش زمین‌شناسی در شماره جدید خود، با ارائه یک مقاله، به معرفی توان معدنی و زمین‌شناسی استان ایلام پرداخته است. نویسنده این مقاله، آقای سیدعلی آقانباتی عضو هیئت علمی پژوهشکده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور است.

نویسنده این مقاله موقعیت جغرافیایی استان ایلام را این‌گونه تشریح کرده است:
«استان ایلام با حدود 22هزار کیلومتر مربع وسعت در باختر ایران و بین استان‌های کرمانشاه، خوزستان و لرستان قرار دارد. حد باختری استان ایلام، به طول 425 کیلومتر، با کشور عراق است. مرکز استان، شهر ایلام، تا تهران حدود 1295 کیلومتر فاصله دارد.
تغییرات توپوگرافی استان ایلام نسبتاً درخور توجه است. نقاط مرتفع و کوهستانی استان نظیر «کبیرکوه» سردسیرند. در حالی که در مناطق کم‌ارتفاع غرب و جنوب غرب استان که شامل دشت‌های گرمسیری مهران، دهلران و دشت عباس می‌شود،‌ به لحاظ ارتفاع کم(300متر)، هوا نسبتاً گرم است. از جمله ویژگی‌های آب و هوایی استان، بادهای خشک و سوزان عربستان است که در تابستان بخش جنوب غربی استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
پوشش گیاهی استان به شرایط آب‌وهوایی آن بستگی دارد. در ارتفاعات کبیرکوه، به لحاظ دریافت نزولات فراوان جوی، مراتع غنی و پوشش گیاهی از نوع معتدله و سردسیر است. ولی در «کوه‌دینار»، درختچه‌های بلوط و سایر گیاهان از نوع معتدله گرمسیر هستند.
از نظر جغرافیایی انسانی، ایلام از جمله مناطق تاریخی ایران است. مردم عموماً زبان فارسی را می‌دانند ولی متناسب با نژاد، به زبان‌های عربی، کردی و لری صحبت می‌کنند. صنایع دستی و کشاورزی، باغ‌داری و دام‌داری از منابع اقتصادی استان هستند، ولی صنایع ماشینی در کمترین حد ممکن فعالیت دارند.»
جایگاه و ویژگی‌های زمین‌شناسی، عمده‌ترین کانسارهای غیرفلزی، فعالیت‌های زمین‌شناسی و اکتشافی انجام شده و برنامه‌های زمین‌شناسی اکتشافی پیش‌بینی شده در برنامه سوم از جمله مباحثی است که در این مقاله تشریح شده است.
این مقاله را می‌توانید در فصل‌نامه رشد آموزش زمین‌شناسی، شماره 65، تابستان 1390 بخوانید.

تعداد بازدید : ۱,۸۲۱
کد خبر : ۴۵۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید