عکس رهبر جدید
تاثیر دوره پیش‌دبستانی در رشد سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان
منبع: فصل‌نامه «رشد آموزش پیش‌دبستانی»

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد: دانش‌آموزان سال اوّل ابتدایی که دوره پیش‌دبستانی را گذرانده‌اند، سازگاری اجتماعی بیشتری نسبت به دانش‌آموزانی که این دوره را نگذرانده‌اند، دارند.

گزارش این پژوهش که با عنوان: بررسی آموزش‌های پیش‌دبستانی بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان کلاس اوّل ابتدایی تهران و توسط محمد شاه‌آبادی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، انجام شده است، به شرح زیر است:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه آموزش پیش‌دبستانی با سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان کلاس اول ابتدایی تهران بود. به این منظور، 402 دانش‌آموز کلاس اول ابتدایی (206 دختر و 196 پسر) براساس شیوه نمونه‌گیری حلقه‌ای- خوشه‌ای انتخاب شدند. از این تعداد، 259 نفر از دانش‌آموزان، دوره پیش‌دبستانی را گذرانده بودند و 143 نفر نیز این دوره را نگذرانده بودند. برای اندازه‌گیری متغیر سازگاری اجتماعی از پرسش‌نامه رفتاری سازشی لامیرت و همکاران (1974) که توسط ییلاق (1376) روی دانش‌آموزان 7 تا 12 ساله ایرانی انجام شده بود، استفاده کردیم. سؤالات پژوهشی عبارت بودند از:
1. آیا بین دانش‌آموزانی که دوره پیش‌دبستانی را گذرانده و آن‌هایی که این دوره را نگذرانده‌اند، به لحاظ سازگاری اجتماعی تفاوت معنی‌داری وجود دارد؟
2. آیا جنسیت دانش‌آموزانی که دوره پیش‌دبستانی را گذرانده‌اند، با سازگاری اجتماعی آن‌ها تفاوت معنی‌داری وجود دارد؟
3. آیا بین عوامل سطح سواد والدین، وضعیت اقتصادی دانش‌آموز و شغل پدر او، سازگاری اجتماعی دانش‌آموز آموزش‌دیده تفاوت معنی‌داری وجود دارد؟
روش تحقیق از نوع «علمی- مقایسه‌ای» بود و برای مقایسه معنی‌دار بودن تفاوت بین دو گروه از روش آماری (آزمون E) استفاده شد. پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها، این نتایج به‌دست آمد:
 درخصوص سؤال اول نتیجه تحقیق نشان داد که بین آموزش‌های پیش‌دبستانی و سازگاری اجتماعی رابطه معنی‌داری وجود دارد. به این معنی که دانش‌آموزان دوره دیده نسبت به دانش‌آموزان دوره ندیده سازگاری بهتری داشتند.
 درخصوص سؤال دوم، نتایج نشان داد که بین دانش‌آموزانی که دوره پیش‌دبستانی را دیده‌اند، با سازگاری اجتماعی از لحاظ جنسیت تفاوت معنی‌داری وجود ندارد. به عبارت دیگر، بین پسران و دختران آموزش دیده و سازگاری اجتماعی آن‌ها تفاوت وجود ندارد.
 درخصوص سؤال سوم، نتایج نشان داد که یبن تحصیلات پدر، شغل پدر، تحصیلات مادر، شغل مادر و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان، تفاوت معنی‌داری وجود دارد.
گزارش این پژوهش در فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی، شماره 11، تابستان 1390 چاپ شده است. 
 

تعداد بازدید : ۳,۴۲۴
کد خبر : ۴۵۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید