عکس رهبر جدید
ضرورت تحول در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای
منبع: فصل‌نامه «رشد آموزش فنی و حرفه‌ای»

فصل‌نامه رشد آموزش فنی و حرفه‌ای در شماره جدید خود ضمن چاپ مقاله‌ای، خواستار تحول در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای شده است.
دکتر نعمت‌اله متین عضو هیئت علمی پژوهشکده تعلیم و تربیت و نویسنده این مقاله، در بخشی از این مقاله آورده است: «افزایش جمعیت فعال کشور، با توجه به ساختار جمعیتی و رشد نرخ بیکاری در کشور، هم‌چنین وجود دانش‌آموختگان (فارغ‌التحصیلان) بیکار برخی رشته‌های دانشگاهی، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان را بیشتر از گذشته به اهمیت ارائه آموزش‌های متناسب با نیازهای جامعه و ایجاد تعادل در توزیع امکانات و فرصت‌های آموزشی متوجه می‌نماید.
یکی از مناسب‌ترین راه‌حل‌های مشکلات اشتغال، رشد و توسعه کمّی و کیفی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش است. هرچه کیفیت آموزش‌های کاربردی و مهارتی غنی‌تر و تنوع رشته‌ها با سیاست‌های توسعه کشور هماهنگ‌تر باشد، جذب دانش‌آموختگان در مشاغل مرتبط بیش‌تر و انحراف شغلی آن‌ها کم‌تر می‌شود.
بنابراین لازم است این‌گونه آموزش‌ها از لحاظ ساختار، محتوا و کیفیت متحول شوند و با نیازهای اشتغال و نیازهای منطقه‌ای و جهانی همخوانی داشته باشند و به موازات تغییرات سریع و وسیع فناوری، خود را با این دگرگونی‌ها هماهنگ سازند. آموزش‌های فنی و حرفه‌ای عامل مهمی در تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد است. به‌طوری که سازمان یونسکو معتقد است: آموزش فنی و حرفه‌ای باید بخش مکمل نظام آموزشی همه‌جانبه باشد، از این‌رو باید به محتوای فرهنگی آن توجه کافی شود. آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید همگام با آموزش عمومی، شخصیت و منش فرد را نیز پرورش ‌دهد.»
دکتر متین در ادامه بر ضرورت تحول در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و ارتباط دادن نظام‌مند آن‌ها با بازار کار تأکید کرده است.
این مقاله را می‌توانید در فصل‌نامه رشد آموزش فنی و حرفه‌ای، شماره 23، تابستان 1390 مطالعه کنید.

تعداد بازدید : ۱,۶۸۸
کد خبر : ۴۳۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید