در شماره تابستان «رشد آموزش جغرافیا»، شماره 95 منتشر شد
فصلنامه رشد آموزش جغرافیا در شمارة جدید خود، متن قطعنامه سومین همایش سرگروههای جغرافیای متوسطه کشور را به شرح زیر منتشر کرده است:
حاضرین در سومین همایش سرگروههای آموزشی جغرافیای متوسطة استانهای کشور ضمن اعلام آمادگی همهجانبة خود برای اجرای برنامههای جدید در خصوص افزایش کیفیت آموزش جغرافیا، نقطهنظرات، دیدگاهها و انتظارات خود را در قالب 17 بند به شرح
زیر اعلام میدارند:
1. اعلام عدم رضایت از کاهش ساعات تدریس درس جغرافیا در برخی مدارس به ویژه تیزهوشان.
2. ضمن اعلام خوشنودی از افزایش ساعات گروههای آموزشی نسبت به سال گذشته، درخواست افزایش ساعات گروههای آموزشی تا سقف 3 درصد مقرر در قانون مصوب آموزشوپرورش.
3. با توجه به افزایش کتاب استان شناسی نسبت به کتاب جغرافیای استان و ورود این کتاب به مباحث جدید جامعهشناسی و تاریخی، درخواست افزایش ساعت تدریس این کتاب از یک ساعت به دو ساعت و افزایش نمرة مربوطه به این کتاب، از پنج نمره به هفت نمره که بسیار ضروری است.
4. برگزاری همهجانبه و سراسری المپیاد جغرافیا در سطح دانشآموزان متوسطة کشور و اعزام منتخبین کشوری به المپیاد جهانی جغرافیا.
5. بهبود شرایط هدایت تحصیلی دانشآموزان به رشتة ادبیات و علوم انسانی و جذب دانشآموزان مساعدتر به این رشته.
6. بازنگری و نوسازی در بانک سوالات آزمونهای هماهنگ و نهایی جغرافیایی 2 و توجه بیشتر به انتخاب افراد شایستهتر برای طراحی سوالات این آزمونها.
7. افزایش توجه به انجام اقدامات عملی برای کاهش روند رو به رشد افت تحصیلی در تمامی دروس، بهویژه جغرافیا در سطح کشور.
8. انجام اقدامات مؤثر برای کاهش فاصله کیفیت تحصیلی بین دانشآموزان پسر و دختر در سطح کشور.
9. بازتعریف جایگاه گروههای آموزشی و حوزه اختیارات و قدرت عملی آنها در نظام آموزشوپرورش کشور.
10. حمایت همه جانبة ادارات کل آموزشوپرورش استانهای کشور از تیم تألیف کتاب استانشناسی در آن استان.
11. صدور تقدیرنامة کشوری (وزارتی) برای منتخبین مسابقات کشوری دبیرخانههای راهبری.
12. رعایت شئون علمی دروس جغرافیا، تاریخ و علوم اجتماعی در تعداد پرسشهای طرح شده از این دروس در کنکور سراسری، با توجه به حجم و ساعات تدریس این دروس در دوره متوسطه.
13. تقویت نظام آموزش ضمن خدمت و برگزاری دورههای متعدد در استانهایی که دبیران غیرمرتبط بیشتری وجود دارند.
14. اصلاح محتوای کمی و آماری کتابهای موجود جغرافیا.
15. کاهش تراکم دانشآموزان در کلاس، بهویژه در برخی استانها که مشکلات فراوان آموزشی و تربیتی ایجاد کرده است.
16. حمایت قانونی و اجرایی از انجام بازدیدهای میدانی و علمی در تدریس دروس جغرافیا.
17. تجهیز کلاسهای درس به امکانات IT برای بهبود کیفیت آموزش.
در پایان از تلاش و توجه تمامی مسئولین دلسوز و زحمتکش آموزشوپرورش در تمامی سطوح کشور کمال قدردانی و تشکر بهعمل میآید.
امیدواریم اقدامات و برنامههای گروههای آموزشی جغرافیا بتواند، علاوه بر رفع مشکلات موجود، به بهبود شرایط علمی و تربیتی جامعه اسلامی مان کمک کند.