عکس رهبر جدید
دکتر محمدیان رئیس سازمان پژوهش در گفت‌وگو با «رشد آموزش تربیت‌بدنی» اعلام کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با فصل‌نامة رشد آموزش تربیت بدنی گفت: آموزش تربیت‌بدنی در مدارس متحول می‌شود.
دکتر محمدیان ضمن اعلام این مطلب افزود: «همان‌طور که در اسلام به نشاط معنوی سفارش شده، به نشاط بدنی و جسمی هم سفارش شده است. اساساً جسم و روح، تن و روان با هم متحد هستند. اسلام، کمال را در این دیده است که انسان از لحاظ جسمی و روحی سالم باشد.
نگاه اسلام به انسان یک حقیقت واحد است که حیات دنیایی او می‌تواند موجبات آبادانی حیات اخروی او را هم فراهم کند.»
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ادامه با بیان این نکته که نگاه ما به ورزش، تنها یک برنامة درسی صرف نخواهد بود، گفت: «نگاه ما به ورزش، یک برنامة منسجم است. چون در مسیر تربیت و پرورش هم قرار می‌گیرد و سرگرمی صرف نیست.»
وی دربارة تولید کتاب‌ درسی برای تربیت‌بدنی گفت:
«ورزش یک بحث تئوریک نیست، بلکه یک بحث عملی است. لذا مربیان ورزشی ما نیازمند این هستند که راهنمایی عمل داشته باشند. ما هم‌چنان که در حوزه‌های مختلف یاددهی ـ یادگیری، کتاب درسی داریم، در حوزة تربیت‌بدنی هم باید یک متون آموزشی را داشته باشیم. این متون برای حفظ کردن نیست بلکه دانستن قواعد، مقررات و دانش ورزش برای به‌کار بستن است. برای معلمان نیز راهنمای معلم و برای مربیان، راهنمای مربی در نظر گرفته‌ایم.
در دورة ابتدایی، سال‌ها قبل این کار انجام شده است و امسال نیز قرار است با توجه به استخدام جدید مربیان ورزش، همة موارد به صورت یک پارچه جمع‌بندی و کتابی منتشر شود که ان‌شاءالله امسال در شمارگان 20 هزار جلدی و به تعداد معلمان و مربیان ورزش دورة ابتدایی در دسترس قرار می‌گیرد. ضمناً کتاب راهنمای برنامة درسی دورة راهنمایی تحصیلی با دورة متوسطة اول هم توسط دفتر تألیف، تنظیم و فراهم شده و با عنوان راهنمای معلم تولید می‌شود. اعتباربخشی اولیة آن صورت گرفته و ان‌شاءالله به زودی منتشر خواهد شد. اجرای آزمایشی این برنامه امسال است و مورد نقد و بررسی و اظهارنظر کنند تا در صورت هرگونه کاستی، نسبت به جبران آن اقدام کنیم.
اساساً اعتقاد من این است که به ورزش باید بها بدهیم، زیرا ورزش برای سلامت و نشاط کودکان و جوانان ما یک ضرورت است و به عنوان یک مادة درسی، در آینده نیز در عرصه‌های قهرمانی محل توجه خواهد بود. ما باید به ورزش آموزشگاهی توجه کنیم و در عین حال به آن تنوع ببخشیم. اول چیزی که در تنوع بخشیدن به ورزش آموزشگاهی باید مورد توجه ما باشد، سلامت و نشاط است. یعنی ورزشی را باید طراحی کنیم که سلامت و نشاط بچه‌های ما در آن لحاظ شود و متناسب با سن تقویمی دانش‌آموزان، جنسیت و موقعیت فیزیکی آن‌ها باشد.»
مشروح این گفت‌وگو را می‌توانید در فصل‌نامة رشد آموزش تربیت‌بدنی، شمارة 29، تابستان 1390 مطالعه کنید.
 

تعداد بازدید : ۱,۲۲۵
کد خبر : ۳۹۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید