عکس رهبر جدید
کارگاه ارتقای «سلامت روانی- موفقیت» و «هوش هیجانی- اجتماعی»
در این شمارة فصل‌نامة «رشد آموزش مشاور مدرسه»

فصل‌نامة رشد آموزش مشاور مدرسه در شمارة تابستان خود، یک کارگاه آموزشی با عنوان: کارگاه ارتقای «سلامت روانی- موفقیت» و «هوش هیجانی- اجتماعی» ارائه کرده است.
آقای مهدی حاج اسماعیلی، طراح این کارگاه آموزشی در ابتدای این طرح آورده است: «فعالیت حرفه‌ای در کارگاه‌های آموزشی برای والدین، معلمان و دانش‌آموزان تجربة با ارزشی را برای ما در مقام روان‌شناس مشاور به همراه دارد. در ارتباط متقابل با حاضران در کارگاه آموزشی، نگرش ما تغییر می‌کند و مهارت‌های ما ورزیده می‌شود و عملکرد حرفه‌ای ما را متحول و پویا می‌کند.»
به اعتقاد آقای حاج اسماعیلی، هرچه کودکان و نوجوانان در مهارت‌های اساسی زندگی توان‌مندتر باشند یا هوش هیجانی/ اجتماعی آن‌ها مناسب‌تر رشد کرده باشد، احتمال آسیب‌پذیری آن‌ها کاهش می‌یابد.
او می‌گوید: «ویژگی‌های افراد سالم و موفق در علم روانشناسی جنبه‌های مختلف هوش هیجانی/اجتماعی است که سازمان بهداشت جهانی ده مورد از آن‌ها را با عنوان مهارت‌های اساسی زندگی دسته‌بندی و نام‌گذاری کرده است.
بعضی از این موارد عبارت‌اند از: روابط بین فردی، تصمیم‌گیری، حل مسئله، تفکر اخلاق، راه‌های مقابله با خشم، روش‌های کنترل استرس و اضطراب و اعتماد به نفس.»
وی می‌افزاید: «در کارگاه‌های آموزشی مورد نظر تلاش بر این است که افراد به این اصول دست یابند: اول این‌که تنها کسی را که می‌توانند «کنترل» کنند یا «تغییر» دهند، خودشان است. یعنی ابتدا از خودشان شروع کنند، بعد سراغ دیگران بروند. دوم این‌که در روابط بین فردی تنها کاری که برای دیگران می‌توانند انجام دهند، ارائه درست «اطلاعات» است.
یکی از مباحث اساسی در کارگاه آموزش، نقش «هوش هیجانی/ اجتماعی» یا مهارت‌های اساسی زندگی در «سلامت روان و موفقیت» در کودکان و نوجوانان است.
وسایل مورد نیاز کارگاه: همان وسایلی که در یک کلاس عادی وجود دارد؛ از جمله: قلم، کاغذ، تخته، گچ یا ماژیک، کاربرگ.
روش آموزش در کارگاه: بارش مغزی، ایفای نقش، مشارکت گروهی.
بقیه مطالب این کارگاه آموزشی را می‌توانید در فصل‌نامة رشد آموزش مشاور مدرسه، شمارة 24، تابستان 1390 پی بگیرید.
 

تعداد بازدید : ۱,۶۵۳
کد خبر : ۳۸۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید