عکس رهبر جدید
۱ اَمرداد ۱۳۹۰ ۰۸:۵۲
14 روش برای حل یک مسئله
در «رشد آموزش ریاضی»

فصل‌نامه‌ی رشد آموزش ریاضی در شماره‌ی جدید خود، 14 روش برای حل تمرین 12 صفحه 24 کتاب حسابان ارائه کرده است. این روش‌ها توسط آقای علی‌ زمانی دبیر و کارشناس ارشد ریاضی محض دامغان ارائه شده است.
آقای زمانی در مقدمه‌ی مقاله خود آورده است:
«تجربه کار و شرکت در کلاس‌های درس و ضمن خدمت حسابان جدیدالتألیف، این نتیجه سودمند را برایم به ارمغان آورد که دریافتم نگاه دانش‌آموزان از یک‌سو و دبیران ریاضی از سوی دیگر، به این کتاب متفاوت است. هرچند که دیدگاه‌های دبیران ریاضی نسبت به این کتاب بسیار قابل احترام است، اما دانش‌آموزان راحت‌تر و زودتر خود را با این کتاب وفق داده‌اند. (شاید علت این باشد که این کتاب تجربه اول آموزشی هر دو گروه است) البته نامگذاری این کتاب با نام حسابان از آنجا که بحث انتگرال در آن مطرح نشده است جای سؤال دارد.
حقیقت این است که در کتاب جدیدالتألیف حسابان، مطالب و مفاهیم به‌گونه‌ای بیان شده است که دانش‌آموزان را بیشتر و بهتر درگیر مسائل می‌کند و همین امر شاید برای دبیران ریاضی در کلاس‌های درس خوشایند نباشد چراکه از یک‌سو، نگرانی کمبود وقت وجود دارد و از سوی دیگر ما دبیران معمولاً عادت کرده و دوست داریم خود، مستقیماً گوینده و ارائه‌دهنده مفاهیم و قضایای ریاضی باشیم تا این‌که دانش‌آموزان را به سمتی هدایت کنیم که خود به درک مفاهیم و قضایا برسند.
به جرأت می‌توان گفت یکی از تفاوت‌های عمده کتاب حسابان قدیم و جدید نوع و چیدمان فعالیت‌ها، تمرین‌ها و وجود مسائل باز- پاسخ آن است که بررسی، تفکر و تجزیه و تحلیل آن‌ها از سوی دبیران و دانش‌آموزان می‌تواند آثار پربار و گرانبهایی را به همراه داشته باشد. البته این مهم، خود یکی از اهداف تغییر کتب درسی ریاضیات دبیرستانی است که سنگ‌بنای آن از سال‌های قبل با تألیف کتاب‌هایی از جمله هندسه 1 و 2 گذاشته شده است. همان‌طور که می‌دانیم مسئله‌ها قلب ریاضیات و حل مسئله قلب یادگیری ریاضی می‌باشد. حل یک مسئله با روش‌ها و ابزارهای متفاوت و استفاده از استراتژی «تغییر دیدگاه»، ذهن را پویا نموده و سبب بروز ابتکار و خلاقیت در بین دبیران و دانش‌آموزان می‌شود.»
نویسنده در ادامه مسئله‌ای از کتاب حسابان جدیدالتألیف را مطرح و با 14 روش مختلف حل کرده است. این مسئله، تمرین 12 صفحه 24 کتاب حسابان به شرح زیر است:
تابع را به ازای مقادیر مثبت x پیدا کنید؟
روش‌های حل این مسئله در فصل‌نامه‌ی رشد آموزش ریاضی، شماره‌ی 104، تابستان 1390 چاپ شده است.

تعداد بازدید : ۱,۵۹۵
کد خبر : ۳۸۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید