در فصلنامهی «رشد آموزش زیستشناسی»
سرگروه زیستشناسی استان خراسان شمالی با ارائه مقالهای در این شمارهی فصلنامهی رشد آموزش زیستشناسی، از کمتوجهی و بیمهری برنامهریزان و مدیران ارشد نسبت به درس زیستشناسی انتقاد کرده است.
آقای غلامرضا مقدسی سرگروه زیستشناسی استان خراسان شمالی، در این مقاله ضمن تاکید بر پیشرفت شگرف علوم زیستی در سالهای اخیر آورده است: «در سالهای اخیر پیشرفت شگرفی در زمینه های مختلف علوم زیستی مانند کنترل و درمان بیماریها، پیوند اعضای بدن
انسان، تولید انواع جدید محصولات زراعی و باغی حاصل شده است که نقش مهمی در افزایش سطح سلامت جوامع بشری و تولید غذای مورد نیاز آنها داشته است.»
نویسندهی این مقاله در ادامه آورده است:
«دانشمندان و زیستشناسان با مقایسهی کمی و کیفی مقالات ISI و پیشرفتهای بهدست آمده در علوم زیستی ایران و جهان، زیستشناسی را علم پیشتاز قرن 21 میدانند و بر جایگاه رفیع این علم مُهر تأیید میزنند. این در حالی است که در کشور ما و بهخصوص در آموزش و پرورش و
دانشگاهها چندان که شایسته است بدان توجه نمیشود. بهطوری که امروزه، یکی از دغدغههای اساسی همهی دبیران زیستشناسی، دانشجویان و اساتید این رشته، کمتوجهی و بیمهری برنامهریزان و مدیران ارشد، اولیای مدارس و حتی دانشآموزان و دانشجویان به درس زیستشناسی است.
در حالی که توانمندیها و قابلیتهای علوم زیستی بر کمتر کسی پوشیده است.
بررسیها نشان میدهند که کشورهای پیشرفتهی جهان سهم عمدهای از درآمد ملی خود را صرف پژوهش در علوم زیستی (زیستشناسی سلولی و ملکولی، بیوشیمی، پزشکی، کشاورزی و فارماکولوژی) میکنند و رشتههای فیزیک، شیمی، رایانه، ریاضی و مهندسی در رتبههای بعدی قرار دارند. سهم
علوم زیستی در تحقیقات جهان 5/57 درصد و علوم فیزیکی (فیزیک، شیمی، ریاضی و مواد) 5/42 درصد است. این آمار نشاندهندهی توجه شایان و تلاش جدی کشورهای پیشرفته به علوم زیستی است، ولی در کشور ما آنطور که شایسته است به علوم زیستی توجه نمیشود. البته، تلاشهای صورت
گرفته در برخی عرصهها مانند سلولهای بنیادی، تولید داروهای جدید و شبیهسازی قابل تقدیر و ستودنی است.»
متن کامل این مقاله را میتوانید در شمارهی 83 فصلنامهی رشد آموزش زیستشناسی، تابستان 1390
مطالعه کنید.