عکس رهبر جدید
مجلات رشد
​دومین جلسه اندیشه‌ورزی مسئولان و کارشناسان مجلات رشد با معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با موضوع «نقش مجلات رشد دانش‌آموزی در ارتقای فعالیت‌های حرفه‌ای معلمان» برگزار شد.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، دومین جلسه اندیشه‌ورزی مسئولان و کارشناسان مجلات رشد با معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به‌صورت نیمه‌حضوری و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، به شکل وبینار برگزار شد. در این نشست، رضوان حیکم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی، در مورد «نقش مجلات رشد دانش‌آموزی در ارتقای فعالیت‌های حرفه‌ای معلمان» صحبت کرد.

در این جلسه، رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، ضمن عرض تسلیت ایام فاطمیه و شهادت فاطمه زهرا (س)، مختصری درباره سبک زندگی آن بانوی بزرگ صحبت کرد و توجه به سبک زندگی آن حضرت و پیشوایان معصوم را توصیه کرد.

 معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: «مجلات رشد در ساختار آموزش و پرورش جایگاه خاصی دارند. این مجلات به بلوغ رسیده‌اند و امروز فرصت مغتنمی برای استفاده معلمان و دانش‌آموزان ایجاد کرده‌اند. تأمل در نام «رشد» مسئولیت سنگینی است. مجلات رشد اهداف متنوع و متعدد دارند؛ از مطالبی چون توجه به زیباسازی مدرسه‌ها تا معرفی نویسندگان بزرگ جهان».

وی همچنین ‌نسبت مجلات رشد با ساحت‌های چندگانه تربیتی را بیان و نقش مجلات را در چند محور کلی عنوان کرد: توانمندسازی مدیران برای نظارت و راهبری تربیتی؛ منبع مکمل یادگیری برای دانش‌آموزان و توانمندسازی معلمان. او افزود: «مجلات رشد مأموریت خود را به‌خوبی انجام داده‌اند و محتوای آن‌ها می‌تواند در ارتقای حرفه‌ای و توسعة حرفه‌ای معلمان نقش مؤثری داشته باشد.

حکیم‌زاده همچنین گفت: «توجه ما بیشتر به مهارت‌ها بوده و حوزه آموزش مغفول مانده است. مجلات رشد حلقه وصل بین صف و ستادند و فرصت‌های یادگیری فراگیری ایجاد کرده‌اند. این مجلات می‌توانند جریان‌ فرهنگی ایجادکنند.

وی همچنین به چالش‌های مجلات رشد در حوزه‌های محتوا، مخاطب، توزیع، دسترسی و رویکرد دیسیپلین‌مدار پرداخت و ضمن بیان تغییر جهت، از تولید محتوای صرف به محتوای چندگانه اشاره کرد. در بخش مخاطب، به توجه به خانواده‌ها که بر اساس گفته‌های سند بنیادین جزو شرکای آموزشی هستند و نقش محوری در تکمیل چرخه آموزش دارند نیز اشاره کرد. از ابعاد چالشی مجلات رشد، جریان یاددهی و یادگیری و توجه به محیط یادگیری از بعد فضای اجتماعی، محیطی و روانی است. همچنین توجه به مناطق دوردست در رساندن منابع آموزشی مورد نیاز دانش‌آموزان و معلمان می‌تواند یک بعد جدی از نگاه عادلانه به نظام توزیع باشد.

ایشان از توجه به مباحث میان‌رشته‌ای و درس‌های مجزا به‌عنوان رویکرد دیسیپلینی نام‌برد و خواستار تغییر این فرایند شد.

معاون آموزش ابتدایی به‌عنوان سخن پایانی، به توجه به وضعیت فعلی مجلات رشد و ضرورت تحول در برخی بخش‌ها اشاره کرد و بیان داشت: «لازم است از تعیین نیازهای مخاطبان به شناسایی نیازهای آنان، از محتوای متن‌محور به شکل‌های متنوع محتوایی، از نگاه مجزا به موضوعات درسی به نگاه تلفیقی به برنامه‌های درسی و توجه ویژه به مخاطب خانواده بپردازیم».

ادامه جلسه با پرسش و پاسخ سردبیران، مدیران داخلی و کارشناسان مجلات رشد همراه بود؛ مواردی همچون: مشخص‌‌‌کردن راهکارهای گسترش و توسعه مجلات رشد در مدرسه‌های سراسر کشور؛ برقراری پیوند بین فضای مجازی و مطالعه کتاب؛ امکان پرداختن به مطالب جدید با رویکرد جدید و توجه به آسیب‌های پیوند بین مطالب مجلات رشد و کتاب‌های درسی؛ استفاده بهینه از ظرفیت‌های استانی برای تقویت مجلات رشد.

پایان‌بخش جلسه، پاسخ معاون آموزش ابتدایی به پرسش‌های حاضران بود. وی بیان داشت، امروز توجهی جدی به دوره پیش‌دبستانی و مهدکودک‌ها شده ‌است. در این مورد مطالعات جدی داخلی و خارجی مورد توجه قرارگرفته و اهمیت آموزش کودکان، طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مورد تأکید و رسیدگی به مهدهای کودک ذیل وظایف آموزش و پرورش قرارگرفته ‌‌است.

وی در توجه به مطالب مجلات رشد به‌عنوان مکمل کتاب درسی افزود: مطالب مجلات رشد در تکمیل فرآیند آموزش نقش مؤثری دارد و برای معرفی مجلات رشد به تمام مناطق و همه مخاطبان باید تلاش جدی‌تری صورت گیرد. پیشنهاد می‌کنم مجلات رشد در کنار طرح «خوانا» قرار گیرند تا همه مخاطبان این طرح، مجلات رشد را ببینند. طرح خوانا برای تمامی پایه‌های دوره ابتدایی، متناسب با سن و اهداف برنامه درسی دانش‌آموزان در مهارت‌های چهارگانه خواندن، نوشتن، صحبت‌کردن و شنیدن، و نیز در مهارت‌های زندگی، جرئت‌پذیری، مسئولیت‌پذیری و ادب تدوین شده است.

 

رسالت‌های آشکار و پنهان مجلات رشد
 
رسالت‌های آشکار و پنهان مجلات رشد
 
رسالت‌های آشکار و پنهان مجلات رشد
 
رسالت‌های آشکار و پنهان مجلات رشد
 

 

 

واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۶۹۵
کد خبر : ۳,۴۲۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید