عکس رهبر جدید
جلات رشد دانش‌ آموزی
جلسه برنامه‌ریزی مجلات رشد دانش‌آموزی ـ ویژه دانش‌آموزان دوره ابتدایی ـ به صورت بر‌خط برگزار شد.

یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹، سردبیران مجلات دانش‌آموزیِ دوره ابتدایی ـ خانم‌ها مهری ماهوتی، افسانه‌موسوی گرما‌رودی و مرجان فولادوند ـ با حضور محمد‌ابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، سید‌کمال شهابلو، معاون تولید و انتشار مجلات رشد و حبیب یوسف‌زاده، مسئول گروه نظارت بر ماهنامه‌های رشد به بحث و تبادل نظر در خصوص رویکرد محتوایی مجلات رشد در دوره آتی پرداختند.

در ابتدای این نشست محمدابراهیم محمدی به این نکته اشاره نمود که امور جاری نباید تحت تاثیر شرایط فعلی راکد بماند و لازم است از تمام ظرفیت‌های موجود- بویژه قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی- برای حفظ و ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت فرزندانمان استفاده کنیم و اجازه ندهیم وقفه‌ای در این جریان حیاتی ایجاد شود. سپس، پنج محور اساسی در بازآرایی محتوا و برنامه‌ریزی مجلات رشد دانش‌آموزی در دوره آتی را به شرح ذیل بر‌شمرد:

۱. در طراحی محتوای مجلات، لازم است سن مخاطبان و مقتضیات آن به‌طور جدی لحاظ شود.

۲. محتوای مجلات رشد دانش‌آموزی باید متناسب با پایه تحصیلی آنها باشد و به عنوان یکی از اجزای بسته‌های یادگیری، مکمل محتوای درسی در پایه مربوطه باشد.

۳. نسبت مجلات رشد با اسناد بالا‌دستی و الزامات ایجابی و سلبی این اسناد، باید به روشنی تبیین گردد.

۴. در طراحی محتوای مجلات رشد، لازم است پدیدآورندگان مطالب، به کتاب‌های درسی دانش‌آموزان توجه ویژه داشته باشند و از نظر سطح علمی و زبان و سایر شاخص‌ها، با کتاب‌های درسی هماهنگ باشند.

۵. برای حفظ طراوت و به‌روز بودن مجلات، لازم است مناسبت‌های دینی و ملی به عنوان دو منبع هویت‌ساز مورد توجه ویژه قرار بگیرند و به نحو هنرمندانه و با حفظ جذابیت‌های ژورنالیستی پوشش داده شوند.

در ادامه هر کدام از حاظران به طرح دیدگاه‌های خود در خصوص محورهای مطرح شده پرداختند و آقای محمدی با اعلام راه‌اندازی سایت‌های ویژه هر کدام از مجلات رشد و اپلیکیشن جامع این مجلات در آینده نزدیک، خاطر‌نشان کرد؛ محتوا‌های افزوده مجلات که به صورت چند‌رسانه‌ای و از طریق کد QR آماده‌سازی گردیده‌اند، در اختیار پدید‌آورندگان کتاب‌های درسی و شبکه ملی رشد قرار خواهند گرفت تا در راستای غنای هر چه بیشتر منابع یادگیری، ایفای نقش نمایند.

لزوم تهیه تیزرهای تبلیغاتی هنر‌مندانه و موثر، برای پخش از طریق صدا و سیما و ایجاد راه‌کارهای بهره‌گیری از مجلات رشد در طرح بوم (برنامه ویژه مدرسه) از دیگر موارد مطرح شده در این نشست مجازی بود.

 

جلسه برنامه‌ریزی مجلات رشد دانش‌آموزی

 

واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۶۷۴
کد خبر : ۳,۳۰۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید