عکس رهبر جدید
واکاوی موانع اجرایی مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در این جلسه بر بررسی نقد موجود بر سازمان پژوهش به‌منظور نبود حمایت صحیح و بیان قرائت‌های مختلف بخش‌های گوناگون در خصوص سامان‌دهی منابع آموزشی تأکید کرد.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، نشست واکاوی موانع اجرایی مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش، با حضور این عزیزان برگزار شد: علی محبی، معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری؛ محمدابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی؛ وحید تمنا، رئیس هیئت ‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران آموزشی؛ عبدالعظیم فریدون، رئیس هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران؛ اکبر شیرزادی، از دفتر آموزش متوسطه نظری؛ فرهاد قاسم پور، معاون اداره کل فرهنگی و هنری؛ محمد رضایتی، معاون آموزشی دفتر فنی و حرفه‌ای و کار و دانش؛ سید محمدحسین حسینی، مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی؛ سعید ناصری، از اداره کل مدرسه‌های غیردولتی؛ محسن بهرامی، از معاونت آموزش متوسطه دفتر فنی و حرفه‌ای.


در این جلسه ابتدا محمدابراهیم محمدی، مدیر کل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، ضمن گفتن خیرمقدم به حاضران، اهداف برگزاری جلسه را تبیین‌ کرد و به موانع اجرای مصوبه 828، فعالیت‌های بیش از یک دهه سامان‌دهی منابع آموزشی و نتایج قابل تقدیر و نیز در مواردی قابل نقد آن پرداخت. بررسی نقد موجود بر سازمان پژوهش به‌منظور نبود حمایت صحیح و بیان قرائت‌های مختلف بخش‌های گوناگون در خصوص سامان‌دهی منابع آموزشی، از موارد مورد اشاره مدیر کل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی بود.


در ادامه جلسه علی محبی، ضمن بیان دغدغه‌های سازمان پژوهش و وزارت آموزش و پرورش در ورود منابع غیرمرتبط به مدرسه‌ها، ارائه راهکارهای اجرایی و آماده‌‌‌سازی طرحی برای اجرای صحیح مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش را از جمع حاضران درخواست کرد. در صحبت‌های معاون برنامه‌ریزی سازمان پژوهش، به چرایی دقیق اجرا نشدن مصوبه، بررسی آسیب‌های اجرا و نیز تبعات اجرا اشاره شد. ایشان همچنین، بررسی نقاط قوت و ضعف اجرای مصوبه توسط شورای حاضر و اینکه چه منابعی مورد نیازند و این منابع در چه مسیری باید تولید شوند، نقش مراجع ذیصلاح چیست و دعوت از همه ذینفعان اجرای مصوبه 828، چه در بدنه وزارت آموزش و پرورش و چه در بخش خصوصی که تولید کنندگان منابع هستند. بررسی چالش‌های رسیدن به وضعیت مطلوب، بررسی چرایی صحیح اجرا نشدن این مصوبه مهم و نیز راهکارهای برون رفت از این چالش‌ها از منظر حاضران در جلسه را خواستار شدند.

 

واکاوی موانع اجرایی مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش


در ادامه جلسه هر یک از حاضران دیدگاه‌های خود را در این زمینه مطرح کردند؛ از جمله: اهمیت ‌دادن به نقش مدرسه و معلم و سامان‌دهی وضعیت ورود منابع از مدرسه؛ آگاهی دادن به معلمان و مدیران مدرسه‌ها در خصوص مصوبه و اینکه اجرای موارد مصوب نیازمند متولی اجرا در مناطق، استان‌ها و مدرسه‌هاست؛ پرداختن به برنامه درسی با عنوان عام منابع آموزشی و تربیتی؛ انطباق طرح با برنامه درسی و اینکه محور و نقطه تمرکز صرفاً مدرسه باشد تا حوزه‌های دیگر.

نمایندگان ناشران خصوصی نیز ضمن بیان دیدگاه‌های خود، به مواردی از این دست اشاره کردند: شاید ایراد اجرای مصوبه 828 در شاخص و سنجه‌ها باشد که درست تبیین نشده‌اند! معیارهای داوری به‌طور دقیق مشخص نیستند و پاسخ‌گویی به ناشران وجود ندارد؛ پاسخ‌گویی به چرایی تأیید یا رد یک منبع و تعیین و تبیین معیارها به درستی و روشنی.

نکات مورد اشاره نماینده دفتر آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی نیز عبارت‌بودند از: در نظر گرفتن تجربه در توزیع منابع آموزشی و تربیتی رشد که به مسیر آزمون و تست کشیده شد؛ بازنگری معیارهای ارزیابی و آموزش داوران کتاب‌های رسیده به سامان بخشی؛ تولید محتوا بر مبنای کتاب‌های درسی (به عنوان اصلی‌ترین منبع درسی) و در نظر گرفتن حجم کتاب‌های درسی؛ توجه به بستر مجازی در کتاب‌خوانی و توجه به کتاب‌های الکترونیکی در شرایط فعلی.

 توجه به بعد تربیتی در بازنگری مصوبه، از نکات مورد توجه نماینده اداره کل فرهنگی و هنری بود. همچنین بود دوگانگی تصمیم‌گیری در توزیع منابع؛ یعنی تأیید توسط واحد سامان‌بخشی و تأیید‌ نکردن برخی واحدها در مناطق و استان‌ها؛

 

 علی محبی جمع‌بندی جلسه را انجام داد و بر مواردی به این شرح تأکید شد: نخست اینکه فرمی تهیه شود تا طرح سامان‌دهی آسیب‌شناسی شود. تعیین اشکالات طرح بر آسیب‌شناسی مبتنی باشد و متناسب با اهداف برنامه درسی برای هر دوره و پایه، استانداردها به صورت روشن تعیین شوند.

 

 

واکاوی موانع اجرایی مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش

 

 برای این منظور سه کمیته ایجاد شود:

• کمیته مفهوم شناسی

 کمیته آسیب‌شناسی

 کمیته استانداردسازی

قرار بر این شد که در این کمیته ذینفعان اصلی عضو شوند (معاونت‌های وزارتخانه و نمایندگان بخش خصوصی)، کارگاهی به‌منظور تکمیل و اصلاح مصوبه و نیز کمیته‌ای برای مفهوم شناسی تعریف‌های دقیق و روشن از مفاهیم بسته‌های تربیت و یادگیری و متناسب با اسناد تحولی. این برنامه طی برنامه زمان‌بندی 45 روزه انجام شود.

 

واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۸۰۰
کد خبر : ۳,۲۵۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید