معلمان از تولید محتوای مرکز یادگیری معلم برای تدریس در روزهای کرونایی استفاده کنند/فیلمسازان فرهنگی شناسایی می‌شوند
شبکه ملی رشد حدود ۲۴ سال است که تأسیس شده و به عنوان یک شبکه دانش افزایی و مهارت آموزی برای معلمان کشور است.

تهران (پانا) _ مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی درباره آخرین فعالیت این دفتر جزئیاتی را بیان کرد.

 
محمدابراهیم محمدی در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این سوال که شبکه ملی مدارس اکنون در چه جایگاهی قرار دارد گفت: «شبکه ملی رشد حدود ۲۴ سال است که تاسیس شده و به عنوان یک شبکه دانش افزایی و مهارت آموزی برای معلمان کشور است. اگرچه این شبکه فراز و فرودهای زیادی داشته است اما اکنون خود را به لحاظ محتوایی تقویت کرده و به عنوان یک بسته آموزشی در اختیار است.»

وی ادامه داد: «ما در دفتر انتشارات و فناوری آموزشی اقداماتی را انجام می‌دهیم تا تمام کتاب‌های درسی را به لحاظ محتوای آموزشی غنی سازی کنیم که در این زمینه شبکه ملی رشد جایگاه خوبی را به دست آورده است و به زودی خود را به عنوان یک پایگاه توسعه دانش و مهارت معرفی خواهد کرد.»
 
محمدی عنوان کرد که معلمان کشور می‌توانند از ظرفیت شبکه ملی رشد استفاده کنند و ما نیز در کنار تولید محتوا این شبکه را از نظر زیرساخت توسعه دهیم.


تولید محتوا و مدیریت محتوایی کشوری
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی بیان کرد: «یک تیم تولید محتوا و مدیریت محتوایی کشوری را تشکیل دادیم تا بتوانیم نقش مغفول و کمرنگ خود را در بحث غنی سازی و ارتقای دانش مهارت آموزی به نمایش بگذاریم.»
 

وی افزود: «دانشنامه رشد یکی از اقدامات قابل پیگیری دفتر است که این دانشنامه اطلاعات غنی شده‌ای حاصل ۶۰ سال فعالیت رشد است و آن را ارائه می‌‌دهد. ما مرکز یادگیری معلم را ایجاد کردیم که به وضعیت کرونا اختصاص دارد؛ معلمان به دلیل دسترسی نداشتن به کلاس و کارگاه آموزشی برای تولید محتوا می‌توانند با استفاده از این بخش و آموزش‌هایی که به آنان داده می‌شود از تولید محتوا بهره مند شوند و آن را در یک فضای تعاملی در فضای مجازی تدریس کنند.»



شناسایی فیلمسازان فرهنگی
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی اشاره کرد: «باشگاه معلمان فیلمساز را ایجاد کردیم که این باشگاه با همکاری ادارات کل استان‌ها آغاز به کار کرده است برای اولین بار فیلمسازان فرهنگی را شناسایی و برای آنان پروفایلی ایجاد می‌کنیم تا در آینده بتوانیم ادعا کنیم در کشور چند هزار معلم داریم که می‌توانند فیلم‌های متناسب با نیاز تولید کنند.»



راه‌اندازی باشگاه تولید کنندگان محتوای الکترونیک در شبکه ملی رشد
محمدی با بیان اینکه ما در ۵۰ سالگی فیلم رشد به یک بازنگری دست پیدا کردیم تا با یک تعریف جدید بتوانیم فیلم تولید شده را به عنوان پشتیبان و حامی کتاب درسی معرفی کنیم عنوان کرد: «ما در سال ۱۴۰۰ موظف به الکترونیکی شدن کتاب‌ها هستیم همچنین در شبکه رشد شناسایی تولید کنندگان محتوای الکترونیک را داریم که به زودی اولین باشگاه تولید کنندگان محتوای الکترونیک را در شبکه ملی رشد کلید می‌زنیم و تمام همکاران فرهنگی می‌توانند در آنجا حضور داشته باشند و ما نیز آنان را حمایت کنیم.»


در آینده مجلات رشد به صورت تخصصی در قالب یک اپلیکیشن ارائه می‌شود
وی در پاسخ به اینکه آیا قصد الکترونیکی کردن مجلات رشد را نیز دارید گفت: «مجلات رشد هم به صورت الکترونیکی و هم به صورت کاغذی خواهد بود و تاکید جدی داریم تا مجلات رشد دانش‌آموزی و مجلات بزرگسالان رشد به صورت کاغذی و الکترونیکی باشند در آینده مجلات رشد به صورت تخصصی در قالب یک اپلیکیشن ارائه خواهد شد. این مجلات در اپلیکیشن «مثبت رشد» از سال ۹۷ به بعد بارگذاری شده‌اند. همچنین در سایت roshdmag.ir ماهی حدود ۷۰۰ هزار معلم مراجعه کننده وجود دارد و دسترسی به مجله رشد برای معلمان آزاد است.»
 
محمدی با اشاره به اینکه ۳۲ عنوان مجله رشد در زمینه‌های مختلف داریم درباره فعالیت بخش انتشارات مدرسه نیز عنوان کرد: «در این بخش تلاش داریم تا در راستای وظیفه ذاتی انتشارات مدرسه حرکت کنیم این بخش باید تولید محتوا برای معلمان و دانش آموزان داشته باشد.»

 


حمایت از همکاری ناشران غیر آموزشی در بخش کودک و نوجوان
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در پایان بیان کرد: «انتشارات مدرسه باید در مسیر ماموریت خود که بحث معلمان و دانش‌آموزان است حرکت و باید به عنوان بازوی سازمان پژوهش فعالیت کند؛ سازمان پژوهش نیز حمایت خود را خواهد داشت تا از ناشران غیر آموزشی در بخش کودک و نوجوان استفاده کند.»

 


خبرگزاری پانا
تعداد بازدید : ۹۶
کد خبر : ۳,۲۵۵
پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید