عکس رهبر جدید
گفت‌وگوی رشد آموزش زیست‌شناسی با سرگروه درس زیست‌شناسی شهر تهران
«آموزش زیست‌شناسی در مدارس کشور» عنوان گفت‌وگویی است که فصلنامه رشد آموزش زیست‌شناسی با دکتر مریم کاملی سرگروه درس زیست‌شناسی آموزش‌وپرورش شهر تهران انجام داده است.

دکتر کاملی در ابتدای این مصاحبه، در پاسخ به این سؤال که شما روند آموزش زیست‌شناسی را در مدارس متوسطه کشورمان چگونه ارزیابی می‌کنید و چه مشکلاتی در این راه می‌بینید، گفت: «مهم‌ترین مشکل کنکور است. می‌دانیم که روند آموزش در مدارس کشورمان تحت‌تأثیر کنکور است که متأسفانه آموزش، از جمله آموزش زیست‌شناسی را از شکل تجربی و آزمایشگاهی که در همه کشورها در حال اجراست، خارج کرده، بنابراین، باید تعادلی بین آموزش زیست‌شناسی به‌منظور آمادگی کنکور و آموزش صحیح همراه با پژوهش برقرار شود. کنکور نظام آموزشی ما را به جای پژوهش‌محوری، نمره‌محور کرده است. تأثیر کنکور حتی در طرح سؤالات امتحان‌های میان‌ترم هم مشاهده می‌شود. جای سؤالات آزمایشگاهی و پژوهشی در این آزمون‌ها خالی است.»

سرگروه درس زیست‌شناسی شهر تهران در پاسخ به این سؤال که نظر شما درباره نحوه آموزش معلمان زیست‌شناسی در حال حاضر چیست، گفت: «با توجه به جدید‌التألیف بودن کتاب‌های درسی زیست‌شناسی، بازنگری مطالب درسی و آموزش آن‌ها از نیازهای ضروری برای آموزش این کتاب‌هاست.

دوره‌های آموزش ضمن خدمتی که به‌صورت برخط برگزار شده است، تا حدود زیادی این نیاز را برطرف کرده‌‌اند؛ حضور مؤلفان این کتاب‌ها و توضیح مطالب هر فصل کمک بزرگی به پاسخ‌گویی به بسیاری از پرسش‌ها کرده است؛ به‌خصوص با مشکلات ترافیک و کم بودن زمان، این روش آموزش مؤثر است؛ ولی کافی نیست. اگر کارگاه‌های یک‌روزه همراه با آزمایش‌های مربوط برگزار شود، تأثیر بیشتری خواهد گذاشت. برگزاری این کارگاه‌ها علاوه بر ارتباط مستقیم با معلم‌ها با مدرسان و رفع اشکال، خود یک هم‌اندیشی بین معلمان برقرار می‌کند که در آموزش و رفع اشکال این کتاب‌ها مؤثر است.»


منبع: فصلنامه رشد آموزش زیست‌شناسی، شماره ۱۱۳، زمستان ۱۳۹۸

 
برای دریافت متن کامل گفت‌وگو اینجا کلیک کنید.

دفتر انتشارات و فناوری آموزشی / واحد مجلات رشد
تعداد بازدید : ۱,۱۹۹
کد خبر : ۳,۱۳۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید