عکس رهبر جدید
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۳:۳۳
معلم‌ها بازنشسته نمی‌شوند
گفت‌وگوی ماهنامه رشد معلم با اکبر رضایی، همکار بازنشسته آموزش‌وپرورش

اکبر رضایی دارای ۳۴ سال سابقه کار در آموزش‌وپرورش شهر تهران است. به گفته خودش تقریباً در تمام سطوح آموزشی در مدرسه‌های ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، شغل‌ها و سمت‌های متفاوتی داشته است.

رضایی در سیستم اداری نیز تمام سطوح را از کارشناسی، کارشناس مسئولی، معاونی و ریاست منطقه طی کرده است. او پس از ۳۰سال خدمت و بازنشستگی، ادامه فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی خود را با فعالیت‌های نیکوکارانه فرهنگی و تأسیس یک مدرسه خیریه ادامه می دهد.

ماهنامه رشد معلم گفت‌وگویی با ایشان انجام داده است که بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

آقای رضایی در ابتدای این گفت‌وگو به تجربه‌های کاری موفق خود اشاره کرده و گفته است: «در طول خدمتم، همواره با خود قراری گذاشته بودم و آن اینکه فرصت مدیریتی من کوتاه است. بنابراین باید کاری انجام دهم که ماندگار باشد. به خاطر دارم، در حدود سه سال خدمتم در منطقه ۷ تهران دغدغه‌های مردم منطقه ۷ که در دهه‌های قبل و گاهی در دوره حکومت قبلی فارغ‌التحصیل شده بودند و حالا پیگیر مدرک تحصیلی‌شان بودند، دستیابی به این مدارک بود.

حدود ۱۰ سال پیش، به کمک همکارانم، طرحی را انجام دادیم و موفق شدیم بایگانی منسجم و منظمی را که بخشی دستی و بخشی دیجیتال بود، ایجاد کنیم و این کار قدری تمیز و جامع بود که دیگر تغییری در آن داده نشد.»

وی در پاسخ به این سؤال که بعد از بازنشستگی چگونه از تجربه‌های خود استفاده کردید و به فعالیت‌هایتان ادامه دادید، می‌گوید: «در چندین سال سابقه خدمتی‌ام، به دلیل اینکه دو شیفت کار می‌کردم و در کنار کارم تا اواخر خدمتم تدریس را رها نکرده بودم، خودم را معلمی پویا و فعال نشان می‌دادم و با علم به اینکه مناطق مختلف در استان به کیفیت‌بخشی آموزش نیاز دارند،‌ ایجاد مؤسسه‌ای در این راستا به ذهنم رسید. پس از مطالعات گسترده روی تمام مؤسسه‌هایی که کار فرهنگی ـ خیریه‌ای انجام می دهند، با همراهی جمعی از دوستان، به نقطه‌ای مشترک رسیدیم، «مؤسسه سماء علم و دانش» را تأسیس و در آن فعالیت‌های نیکوکارانه در زمینه آموزش را شروع کردیم. مجوز تأسیس این مؤسسه را در سال ۱۳۹۶ از آموزش‌وپرورش اخذ کردیم و اکنون در زمینه بهزیستی، به ۱۹ مرکز بهزیستی تهران خدمات رایگان در حوزه آموزش بچه‌ها ارائه می‌دهیم.»

وی می‌افزاید: «یکی از فعالیت‌های دیگر این مؤسسه، تأسیس مدرسه «یاران علم» در جنوبی‌ترین منطقه تهران، محله «مرتضی‌گرد» می‌باشد.»

گفت‌وگو از: ائلدار محمدزاده صدیق
منبع: ماهنامه رشد معلم، شماره ۶ (پی‌در‌پی ۳۲۸)، اسفند ۱۳۹۸

 
برای دریافت متن کامل مقاله اینجا کلیک کنید.


تعداد بازدید : ۱,۸۰۶
کد خبر : ۳,۱۳۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید