در فصلنامهی «رشد آموزش فنیوحرفهای»
امروز بحث دربارهی آیتی (IT) و آیسیتی (ICT) و چگونگی درهمتنیدن آنها در همهی امور زندگی، ازجمله در برنامهها و کتابهای درسی شاخص و چشمگیر شده است و همهجا در مورد آنها صحبت میشود. سؤال این است که تا چه اندازه توانستهایم
این موضوع را عملی کنیم و آن را از حالت شعارگونه خارج سازیم؟
مهندس سید محمود صموتی با ارائهی مقالهای در فصلنامهی رشد آموزش فنیوحرفهای، ضمن طرح این سؤال آورده است:
«در هر جامعهای، بهویژه در جوامع شرقی، به دلایل مختلف، معمولاً با تغییر و نوگرایی، بهخصوص با تغییرات ریشهای در برنامههای آموزشی مخالفت میشود، زیرا کاربران و مجریان اصرار دارند بر آنچه تسلط یافتهاند پایبند باشند و غالباً در اولین برخورد، بدون هیچ مطالعهای،
نوآوریها را غیرقابل قبول و غیر مفید ارزیابی میکنند.
برای مثال، بحث درهمتنیدن آیتی در امور روزمرهی زندگی از مواردی بود که در ابتدا با مخالفت روبهرو شد ولی با مرور زمان و آشنایی با ویژگیهای مثبت آن، بهتدریج مقبولیت یافت و هماکنون در شرف نهادینهشدن است. نمونهی بارز و آشکار آن، استفاده از دستگاههای خودپرداز
(ATM) و کارتهای دریافت و پرداخت الکترونیکی است.
با وجود اینکه استفاده از کارتهای الکترونیکی بسیار متداول شده است، هنوز عدهای هستند که به آن اعتقاد ندارند و نسبت به آن بیاعتمادند. این افراد فقط در شرایطی از کارتها استفاده میکنند که مجبور به استفاده از آنها باشند.
نباید فراموش کنیم که قسمتی از این بیاعتمادی به نحوهی مدیریت و چگونگی عملکرد دستگاهها و سامانههای خودپرداز مربوط میشود. اگر مدیریت دقیق و عملکرد صحیحی از دستگاهها در اختیار مردم قرار میگرفت و مدیریتها نسبت به مشکلات بهوجود آمده و حل آنها حساسیت بیشتری
به خرج میدادند، کاربرد این دستگاهها و نهادینهشدن آنها با سرعت بیشتری اتفاق میافتاد.»
آقای صموتی در ادامه این مقاله، به تشریح اختصاری تعدادی از واژهها مانند (IT)، (ICT)، (Information)، (CAT) و (CBT) پرداخته و آورده است:
«درهمتنیدن آیتی و آیسیتی در رشتهی الکترونیک از سال 1379 آغاز گردید. با این دیدگاه که کامپیوتر میتواند در نقش یک وسیلهی کمکی (CAD) یا یک وسیلهی اساسی (CBT) در آموزش مورد استفاده قرار گیرد. در آن زمان صحبت جدی از این دو فناوری نبود. از سال 1382 به بعد
نقش کامپیوتر ابتدا بهصورت آیتی و بعدها بهصورت آیسیتی مطرح شد.
از آنجا که در رشتهیالکترونیک کاربرد کامپیوتر بسیار مهم و اثربخش است، کمیسیون تخصصی رشتهی الکترونیک تصمیم گرفت به هر نحوی که امکانپذیر است، مبحث استفاده از کامپیوتر را بهصورت «IT»، «CAT»، «CBT» یا «ICT » در برنامه و کتابهای درسی رشتهی الکترونیک بگنجاند.
زیرا اصولاً زمانی آموزشهای فنیوحرفهای کارساز میشوند که فعالیتهای کارگاهی و آزمایشگاهی بهطور دقیق و کامل و با توجه به اهداف رفتاری بهاجرا درآیند.»
متن کامل این مقاله را میتوانید در فصلنامهی رشد آموزش فنیوحرفهای، شمارهی 22، بهار 1390
بخوانید.