هفدهمین جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد با شرکت جمع زیادی از ناشران آموزشی، چهرههای فرهنگی و مسئولان آموزش و پرورش در محل مدرسه دارالفنون با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
در ابتدای این مراسم دکتر فریبرز حمیدی، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی آموزش و پررورش در ابتدای این مراسم، پیام وزیر آموزش و پرورش خطاب به دست اندرکاران این جشنواره را قرائت کرد.
حجتالاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در سخنانی با تأکید بر اهمیت هرچه بیشتر به فرآیند داوری و انتخاب داوران در جشنواره کتاب رشد گفت: «فرآیند داوری باید در چارچوب منطقی، مستند و شفاف ارائه شود. باید حتماً معیارهای انتخاب کتاب مناسب برای دانشآموزان با مؤلفان و ناشران به صورت شفاف مطرح شود تا شاهد گفتوگوهایی در این مسیر باشیم.»
وی افزود: «در این مسیر باید رشد فکری، معرفت، ایمان، اخلاق و علم و خلاقیت برای دانشآموزان شکل گیرد. کتاب صرفاً برای رشد فکری نیست بلکه انگیزه بخش و اثرگذاری هم از اهداف اصلی تولید و معرفی کتابهای مناسب است.»
ذوعلم با بیان اینکه اگر هدف ما تمدن سازی اسلامی است، ادامه داد: «این هدف بدون داشتن نسل جوان، خلاق، مطالبهگر، خودباور و برخوردار از هویتی عمیق ممکن نیست.»
وی تصریح کرد: «هنوز ارزش تألیف و نشر کتاب به درستی جایگاه خود را در جامعه ما نیافته است. ما باید بخشی از محتوای آموزشی خود را به مطالعه کتابهای غیر درسی برای دانشآموزان اختصاص دهیم. باید سلسله فعالیتهایی را حول محور کتاب و مطالعه آن تعریف کنیم تا کتابخانه مدارس به یک محل پر رفت و آمد تبدیل شوند.»
دکتر مسعود فیاضی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و دبیر هفدهمین جشنواره کتاب رشد هم در سخنانی با بیان اینکه این جشنواره یکی از مهمترین جشنوارههای آموزش و پرورش است، گفت: «آموزش و پرورش با هدف برطرف کردن دو نیاز آگاهی خانوادهها و دانشآموزان از کتابهای مناسب آموزشی و تربیتی و حمایت از ناشران بخش خصوصی، طرح ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی را اجرا میکند.»
وی در تشریح فرآیند انتخاب آثار در جشنواره کتاب رشد، اظهار داشت: «پس از بررسی کتابهایی که ناشران آن را در سامانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی ثبت کردهاند، کتابها مورد بررسی قرار میگیرند.»
وی ادامه داد: «۴۲۶۰ کتاب از ۱۱۳۰ ناشر به دست جشنواره رسید که ۲۲۶۳ مورد از آنها یعنی ۵۳ درصد کتابها مناسب تشخیص داده شد.»
البته لازم به ذکر است که در ابتدای آغاز طرح ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی در ۲۰ سال پیش، فقط ۱۸ درصد کتابها مناسب بودند که اکنون رشد قابل توجهی داشتهاند.»
فیاضی افزود: «۹۵۹ کتاب درجه عالی (درجه ۱) و خوب (درجه ۲) که ۲۲ درصد کل کتابها را تشکیل میدهند، وارد فرآیند داوری شدند که در ۲۷ گروه داوری مورد قضاوت قرار گرفتند.»
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی ادامه داد: «اگر در وزارت آموزش و پرورش راهبرد ما در مواجهه با بخش خصوصی، تنطیمگری است، باید بیش از پیش در بحث ارزیابی، هدایت و حمایت از کتابهای بخش خصوصی تلاش کنیم. اگر ما در این بخش اقدام به تولید بازار مصرف مناسب نکنیم، بازارهای کاذب شکل میگیرد.»
دکتر محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با بیان اینکه رشد میتواند در دو جهت مهارتی و عملی باشد، گفت: «در دورهای، فقط کتاب عامل رشد معرفت و فهم ما بود، هنوز هم کتاب چنین نقشی دارد.»
وی افزود: «دانش با نوشتن نظم پیدا میکند و کتاب میتواند معرفت و دانش را منظم کند، اما برخی فکر میکنند که کتاب این نقش را در مهارتها ندارد در حالی که این برداشت درستی نیست.»
جوادی اظهار داشت: «کتاب رمز تعالی و رشد و معرفت و دانش و رشد مهارتها در همه حوزههاست. انگیزه اصلی جشنواره رشد هم تقویت این دو جذبه در دانشآموزان است.»
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «البته هر کتابی قدر و منزلت خواندن ندارد و بهتر است با استفاده از جشنوارهای مانند جشنواره رشد، کتابهای مناسب را معرفی کنیم. باید دانشآموزان را با کتابخانهها، مرتبط کنیم و این هدف صرفاً با معرفی بسته آموزشی و خریدن کتاب اتفاق نمیافتد باید ضمن نظرخواهی از دانشآموزان در انتخاب کتابهای مناسب، به آنها و معلمان فرصت تألیف کتاب را هم بدهیم.»
علی رمضانی، مدیر کل معاونت فرهنگی و هنری وزارات آموزش و پرورش هم از دیگر سخنرانان این مراسم که با تأکید نهادینه کردن کتابخوانی در دانش آموزان گفت: «ما در معاونت خودمان سه سال است که جشنواره دانایی و توانایی را برای این منظور برگزار میکنیم و در سال گذشته دانشآموزان نزدیک به سه میلیارد تومان کتاب خریداری کردند. ما انتظار داریم که با همکاری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه های کشور، بتوانیم یک میلیون دانشآموز را هدف برنامههای جشنواره دانایی و توانایی قرار دهیم.»
علیرضا مختارپور، رئیس نهاد کتابخانه های کشور هم در سخنانی کوتاه، بر تأمل هرچه بیشتر بر تعریف کتاب، نسبت آن با مطالعه و هدف از مطالعه تأکید کرد.