معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:
۱۸ آذر ۱۳۹۸ ۰۸:۵۲
جشنواره کتاب رشد

دکتر حسن ملکی، معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه کتاب‌های آموزشی نامناسب از مصادیق فساد در تعلیم‌و‌تربیت است، گفت: «استفاده از ظرفیت‌های وسیع رسانه ای در افشاگری این کتاب ها، به تدریج سبب می شود آن ابهت و هیبت پوشالی این گونه منابع بدلی و غیر‌مرغوب و مؤسسه‌های تولید‌کننده این کتاب‌ها که موضعی تاجر‌گونه و منفعت‌طلبانه دارند و در لباس کار فرهنگی به آینده فرزندان ما آسیب می‌زنند، از بین برود.»

ملکی در گفت‌وگو با ستاد خبری هفدهمین جشنواره کتاب رشد با تأکید بر اهمیت کتاب درسی گفت: «کتاب درسی را سند رسمی تعلیم‌و‌تربیت به‌شمار می‌آورند چنین موضوعی نشان می‌دهد که کتاب درسی چقدر جایگاه و اهمیت دارد.»

وی تصریح کرد: «طبیعتاً اگر مدارس بخواهند در برنامه‌های درسی وارد بشوند، در قالب مواد و رسانه‌های آموزشی بدان وارد می‌شوند. معنی این حرف آن است که آنچه وارد مدرسه می‌شود، برنامه درسی به معنای آن سند مکتوب نیست، بلکه مواد و رسانه‌های یادگیری از جمله کتاب درسی،‌ فیلم آموزشی، کتاب کار و تمرین دانش‌آموز، ‌لوح‌های فشرده و دیگر مواد و رسانه‌های آموزشی و یادگیری است. مجموع این مواد و رسانه‌های متعدد و متنوع بسته آموزشی را تشکیل می‌دهند که در حقیقت فرصت‌های بهتر یادگیری را برای دانش‌آموز فراهم می‌آورند.»

این استاد دانشگاه تأکید کرد: «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قصد جدی دارد به سمت رویدادی نوین به نام «تولید بسته آموزشی» برود. بسته آموزشی مورد‌نظر کاملاً هم‌راستا و متصل به اسناد بالادستی و تحولی تولید خواهد شد. در تولید بسته یادگیری، از طریق کمک گرفتن از علوم گوناگون تربیتی، ‌علمی عمل کردن، درست عمل کردن، و نیازسنجی‌های مستدل، باید کار را طوری انجام داد که قابل دفاع باشد و از بعد هنری، آموزشی و پرورشی کامل باشد. به گونه‌ای که وقتی مخاطب این بسته یادگیری را می‌گیرد، احساس کند از جمیع جهات وجوه مثبتی دارد و می‌تواند پاسخگوی نیازهای او باشد.»

معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با استفاده از واژه «تولیدات مرغوب» در تشریح آن گفت: «منظور از واژه «مرغوب» تولید اجزایی در بسته یادگیری است که بر برنامه درسی قصد شده و استاندارد به لحاظ آموزشی و تربیتی مبتنی باشند. ‌شرط اول برای مقابله با پدیده‌ای به نام «نفوذ کتاب آموزشی» این است که سازمان ما تولیدات خود را «مرغوب‌تر» ارائه دهد. بعد از این ارائه برنامه‌ریزی شده، ‌قدم بعدی این است که برنامه عملیاتی مشخصی برای توجیه، ‌اشاعه و معرفی آن نزد خانواده‌ها داشته باشد.»

وی ادامه داد: «اگر استانداردهای مناسب تولید شوند، و اگر براساس آن استانداردها، کتاب‌های تولید‌ شده آموزشی و کمک‌درسی ارزشیابی شوند و نتیجه ارزشیابی به سمع و نظر والدین برسد، ‌این موضوع  می‌تواند بسیار  اثرگذار و راهگشا باشد. من در بسیاری از موارد مشاهده کرده‌ام که با وجود همه مشکلات و چالش‌های احتمالی، هنوز والدین اعتماد و اطمینان زیادی به آموزش‌و‌پرورش و مدرسه دارند. ما باید از همین ذهنیت مثبت و قابل اعتنا در سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی به درستی استفاده کنیم.»

ملکی اضافه کرد: «وقت آن رسیده است که به استناد و اتکای اسناد بالادستی آموزش‌و‌پرورش، قدری به سمت کاهش تمرکز حرکت کنیم. یکی از دلایل آن موضوع وجود آثار مناسب آموزشی نزد ناشران این حوزه است. انتقاد ما در این زمینه متوجه افرادی است که غیر‌طبیعی عمل می‌کنند. در ارتباط با ناشران متعهد باید آن‌ها را تحت انضباطی در بیاوریم. تحت انضباط به این معنا که الگوی برون‌سپاری بسته‌های یادگیری را طراحی و آن الگو را به جامعه معرفی و اعلام کنیم که می‌خواهیم در بسته آموزشی در فلان درس و موضوع، تولید برخی مواد آموزشی و یادگیری را به جامعه بسپاریم و هر کسی ظرفیت نیروی انسانی و اعضای هیات علمی و کارشناسان مورد نیاز را در اختیار دارد، ‌با شرکت در  فراخوانی که منتشر می‌شود، اعلام آمادگی کند تا در فرایندی مشخص با آنان قرارداد منعقد شود و آنان بسته یادگیری مورد‌نظر را تولید کنند.»

این استاد دانشگاه افزود: «در چنین فضایی ممکن است طرف قرارداد ما یک ناشر،‌ یک مرکز دانشگاهی، دانشگاه فرهنگیان و یا مرکز علمی و آموزشی صاحب صلاحیتی باشد که آمادگی این کار را داشته باشد.»

وی خاطرنشان کرد: «آنچه تا اینجا مطرح شد، بیشتر ناظر بر کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی بود، اما ما در طرح سامان‌دهی، بخشی داریم که در آن کتاب‌های رمان، داستان، شعر و قصه بررسی و ارزیابی می‌شوند. ناشران فراوانی در این زمینه‌ها فعال هستند و کتاب‌های خوبی هم تولید می‌کنند. این کتاب‌ها کتاب درسی نیستند، بلکه در قالب‌هایی مانند رمان، داستان کوتاه و مجموعه شعر منتشر می‌شوند و ما ضمن بررسی و انتخاب آثار مناسب و مبتنی بر استانداردهای اعلام شده از سوی سازمان، آثار مناسب را از میانشان انتخاب می‌کنیم. این کتاب‌ها قابلیت آن را دارند که در بسته‌های آموزشی یا یادگیری به مدرسه‌ها فرستاده شوند.»

 

ملکی گفت: «البته این آثار باید ارزشیابی شوند و هر کتابی که بخواهد از سوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی معرفی شود، باید از صافی طرح سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی بگذرد و مجوز لازم را برای ارائه در مدارس و به دانش‌آموزان دریافت کند.»

 

 

دفتر انتشارات و فناوری آموزشی / واحد سامان بخشی
تعداد بازدید : ۳۲۱
کد خبر : ۳,۰۵۷
پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید