جشنواره کتاب رشد

علیرضا حاجیان‌زاده، مشاور عالی وزیر آموزش‌وپرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش‌وپرورش با بیان اینکه اگر بخواهیم طرح ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی در بیرون از آموزش‌وپرورش مؤثر باشد، باید ضمن آگاهی مردم، درون آموزش‌وپرورش هماهنگی لازم برای اجرای آن وجود داشته باشد، افزود: «اکنون که ناشران آموزشی با این طرح همراه شده‌اند، باید این فرصت غنیمت شمرده شود و از همه ابعاد برای موفقیت آن استفاده کنیم.»

وی‌ با تشریح چگونگی شکل‌گیری طرح ساماندهی منابع آموزشی در سال های پایانی دهه ۷۰ گفت: «یکی از مهم‌ترین عناصر این طرح، «استانداردسازی شاخص تولید کتاب‌های آموزشی» بود، زیرا معتقد بودیم، وقتی قرار است نقش هدایتی و حمایتی داشته باشیم، باید ملاک‌ها و شاخص‌هایی را تعیین و اعلام کنیم که ناشران آموزشی بتوانند بر اساس آن‌ها آثار خود را تولید کنند.»

مشاور عالی وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: «عنصر دوم طرح هم این بود که از آثار ناشرانی که در این زمینه تولید کنند هم به‌صورت مستمر و هم به‌صورت مقطعی حمایت کنیم. حمایت مقطعی سازمان در شکل برگزاری جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد شکل گرفت. در آغاز هر سال کتاب‌های مناسب یک دوره تحصیلی را بررسی و از کتاب‌های استاندارد و مناسب تقدیر و قدرشناسی می‌کردیم. البته در سال‌های بعد چند دوره جشنواره را به‌صورت تلفیقی و با هم برگزار کردیم. نیت ما هم از برگزاری جشنواره‌ این بود که هم یک فرهنگ‌سازی در این خصوص انجام شود و هم آثار مناسب و برتر تشویق و به ادامه کار ترغیب شوند. ضمناً می‌خواستیم باب معرفی کتاب‌های مناسب آموزشی باز شود و نشان دهیم که متولی مشخص و باکفایتی با مرجعیت آموزش‌وپرورش بر نشر این آثار نظارت دارد و از این آثار حمایت می‌کند.»

حاجیان زاده تصریح کرد: «عنصر سوم هم حمایت مستمر و مشخص‌تر بود تا بتوانیم آثار مناسب را به شکلی مدون و مشخص به مردم و مخاطبان معرفی کنیم. برای چنین کاری تولید «کتابنامه رشد» در دستور کار دفتر انتشارات و فناوری ‌آموزشی قرار گرفت. در کتابنامه‌های رشد تمامی آثار تأیید شده و استاندارد با توضیح و نمایه‌ای کوتاه معرفی می‌شد و در شمارگان قابل‌توجه در اختیار مدرسه‌ها و ناشران آموزشی قرار می‌گرفت. در همین زمینه، سایت «سامان‌کتاب» طراحی و بارگذاری شد که علاوه بر اطلاعات و ضمائم مربوط به طرح سامان‌دهی،‌ فایل کتابنامه‌های رشد هم در آن قرار گرفت.»

وی اظهار داشت: «در گامی دیگر، این‌گونه آثار را در پایان‌ کتاب‌های درسی هم معرفی کردیم. یعنی کتاب‌های مناسب و تأیید شده آموزشی در پایان کتاب‌های مرتبط با موضوع خود معرفی شدند که با توجه به شمارگان وسیع کتاب‌های درسی و انبوه جمعیت دانش‌آموزان، این معرفی هم امتیاز خوبی برای دسترسی مخاطبان به این آثار بود. به‌علاوه، بازار بزرگی را برای ناشران و مؤلفان فراهم می‌کرد.»

وی با تأکید بر اهمیت آگاهی مردم اظهار داشت: «اطلاع‌رسانی و تبلیغات لازم در این زمینه صورت نگرفته است. ضرورت دارد این اطلاع‌رسانی و تبلیغات در سطحی وسیع انجام شود تا مردم بدانند، اگر می‌خواهند برای بچه‌هایشان کتاب بخرند، بر اساس چه فهرست و مرجع مناسبی باشد.»

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در ادامه پیرامون چگونگی استفاده از ظرفیت‌های حوزه علمیه در این حوزه گفت: «انتظاری که ما از حوزه علمیه داریم، در واقع در مشاوره برای تعیین محتوا، تولید محتوا و نظارت بر محتواهای تولید شده، است. در سازمان پژوهش‌ و برنامه‌ریزی آموزشی و برنامه‌های درسی و در تعریف‌هایی که در این حوزه انجام داده‌ایم، اقدامات مورد نظر به این صورت است که برنامه پنج‌ساله‌ای را با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی پیش‌بینی کرده‌ایم تا حوزه‌ها و کارشناسان حاضر در چند حوزه با ما همکاری کنند.»

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش‌وپرورش تصریح کرد: «یکی از این محورها، نقد و بررسی کتاب‌های درسی است که می‌توانیم این موضوع را به کتاب آموزشی و کمک‌درسی و کتاب‌های مناسبی که در حوزه‌های متفاوت درسی تولید می‌شوند، تعمیم دهیم. یعنی باب نقد و بررسی کتاب‌های تولید شده را از منظر دینی، با مشارکت کارشناسان خبره حوزه باز کنیم و این کار را هم به‌عنوان بخشی از فرایند بررسی کتاب‌های مناسب ناشران آموزشی برعهده بگیریم.»

وی افزود: «این بخش از اقدامات در واقع به فرایند بعد از تولید کتاب‌ها مربوط است. اما اقداماتی را برای قبل از تولید کتاب‌ها هم پیش‌بینی کرده‌ایم که متضمن حضور صاحب‌نظران در ۱۱ حوزه یادگیری است تا حوزه‌های علمیه در تدوین برنامه درسی و نظارت قبل از چاپ هم حضور داشته باشند.»


دفتر انتشارات و فناوری آموزشی / واحد سامان بخشی
تعداد بازدید : ۱۶۱
کد خبر : ۳,۰۵۴
پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید