عکس رهبر جدید
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در مراسم تجلیل از خالق «تصمیم کبری»:
۱۱ آذر ۱۳۹۸ ۰۸:۲۶
بزرگداشت عبدالرحمن صفارپور

به گزارش روابط عمومی انتشارات مدرسه آیین تجلیل از عبدالرحمن صفارپور خالق «تصمیم کبری» به‌عنوان نخستین جشن «سپاس دوست» از سوی انتشارات مدرسه با حضور حمیدرضا شاه‌آبادی؛ مدیر انتشارات مدرسه، مسعود فیاضی؛ مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، حسن ملکی؛ معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، اعضای هیئت تألیف کتب درسی، اعضای پژوهش‌های آموزش و پرورش، اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جمعی از ناشران کتاب کودک و نوجوان عصر سه‌شنبه (۲۸ آبان‌ماه) در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.


حمیدرضا شاه‌ آبادیحمیدرضا شاه‌آبادی، دراین مراسم به سابقه طولانی انتشارات مدرسه اشاره کرد و گفت: این انتشارات در سال ۱۳۶۸ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و در این سابقه ۳۰ساله توانسته نامی بلند پیدا کند و در میان مخاطبانش جایگاه معتبری داشته باشد. و این اعتبار شامل حال یک اسم یا یک مجموعه از میزها و صندلی‌ها نیست بلکه شامل حال افرادی است که در این موسسه کار کرده‌اند و سبب ارتقای سطح کیفی تولیدات این انتشارات شدند.

مدیر انتشارات مدرسه افزود: وقتی که به اهمیت جایگاه افرادی که در انتشارات مدرسه تلاش کردند فکر کنیم به این نتیجه می‌رسیم که تلاش‌شان را سپاس بگوییم و در این راستا به فکر اجرای برنامه‌ای برای نکوداشت این عزیزان افتادیم و آن را تحت برنامه جشن «سپاس دوست» برگزار کردیم و اولین کسی که در این حوزه نامش به ذهنمان رسید عبدالرحمان صفارپور بود که علاوه بر انتشارات مدرسه در بخش‌های متعدد آموزش و پرورش فعالیت داشته و از ثمره اندیشه و تلاش‌های او بهره‌مند شده‌ایم.

 


درست خواندن به هویت‌یابی کمک می‌کند
دکتر مسعود فیاضیدکتر مسعود فیاضی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و رئیس هیئت مدیره انتشارات مدرسه نیز در این مراسم گفت: حضور در این جلسه برای من اهمیت زیادی داشت زیرا نسل من و نسل بعد از من همگی از دانش‌آموزان عبدالرحمن صفارپور محسوب می‌شویم. البته من از شاگردان استاد نیرزاده بودم اما هم‌نسلی‌های من و بعد از من از محصولات عبدالرحمن صفارپور استفاده کرده‌ایم و مستقیم یا غیرمستقیم از دانش‌آموزان او محسوب می‌شویم. همه ما از دوران دبستان متن‌هایی مانند تصمیم کبری را در ذهن‌مان داریم که عمرش جاودانه شده است و فراموش نمی‌کنیم.

فیاضی در ادامه به اهمیت ویژه‌ مقام معلم در دین اشاره کرد و گفت: دین ما در این راستا وظایفی را برعهده دانش‌آموزان گذاشته است. بنابر گفته امام صادق (ع): «کسی که تو را به سمت علم هدایت کرده حقی بر تو دارد و آن حق عبارت است از اینکه او را نزد خود بزرگ بدانی، او را اکرام کنی، به سخنانش دقیق گوش کنی، وقتی سخن می‌گوید از روبه‌رو به او نگاه کنی، صدایت را در حضورش بلند نکنی و او را تو خطاب نکنی.

وی در ادامه به ویژگی‌‌های عبدالرحمان صفارپور اشاره کرد و گفت: استاد در حوزه‌ای تمرکز کرده و چیزی را به ما یاد داده که یک فرایند کاربردی در آموزش و پرورش محسوب می‌شود. درست خواندن در آموزش اهمیت ویژه‌ای دارد و اگر کسی بخواهد از سرمایه بزرگ دانش استفاده کند رکن اصلی آن درست خواندن است.

مدیر مسئول نشریات رشد، بیان کرد: خواندن مقوله‌ای است که باید روی آن تمرکز کرد. متن‌خوانی روش بسیار مهم آموزشی است. امروزه دانش‌آموزان با متن‌های ساده روبه‌رو هستند لذا این مهارت را کسب نمی‌کنند که چگونه از متن‌های گران‌سنگی که در میراث غنی خود داریم، استفاده کنند. در حالی که اگر متنی سخت نوشته شده باشد. وقتی که برای درست خواندن آن صرف می‌شود در درک عمیق‌تر آن نیز موثر است.

وی افزود: از سویی خواندن درست، به هویت‌یابی هم کمک می‌کند. واقعیت این است که هیچ‌چیز جای مطالعه و خواندن را نمی‌گیرد چون مطالعه رسوب کردن مفاهیمی را در پی دارد که لایه‌های زیرین هویت هر کسی را تشکیل می‌دهد.

فیاضی در ادامه به برگزاری اهمیت این‌گونه جلسات اشاره کرد و گفت: این جلسات برای تکریم مقام علم و عالم است و اینکه یک عالم مورد اکرام قرار گیرد برای نسل امروز اهمیت دارد. امروزه افرادی برای نسل جوان ما الگو شده‌اند که صلاحیت ندارند و ما باید این‌گونه عالمان و کارهایشان را به نسل امروزمان معرفی کنیم.

این مقام مسئول افزود: انتشارات مدرسه در نخستین جلسه جشن «سپاس دوست» استادی را انتخاب کرده که خودش را وقف آموزش و پرورش کرده است. باید توجه داشت که بیان مفاهیم برای کودکان هرچه گروه سنی‌شان پایین‌تر بیاید سخت‌تر است. و چون عنصر خواندن مهم‌ترین عنصر در فرایند یاددهی به خردسالان و کودکان محسوب می‌شود، باید به آن توجه داشت و براین اساس ارزش کار عبدالرحمن صفارپور که وقتش را روی پایه‌های ابتدایی دبستان گذاشته مشخص می‌شود.

 

اگر باب تشکر بسته شود باب انسانیت بسته می‌شود
دکتر حسن ملکیدکتر حسن ملکی، معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، نیز در این نشست گفت: خوشحالم در نشستی شرکت کرده‌ام که از یک انسان خدوم، اندیشمند و معلم واقعی به نام عبدالرحمن صفارپور تجلیل می‌شود. ارزش و اهمیت این نوع جلسات این است که برای تقدیر از یک اندیشمند برگزار می‌شود که وجوه مختلفی دارد. نخستین بعد آن ارزشی است که بار معنایی خاصی دارد. دانش موجود در وجود یک دانشمند نعمت الهی است و هرجایی که از این نعمت تشکر شود خدا حاضر است بنابراین کاری ارزشمند است.

وی افزود: بعد دوم آن سرمایه اجتماعی است این کار سبب ایجاد و ترویج سرمایه اجتماعی می‌شود. سرمایه اجتماعی مجموعه‌ای از نظام ارزشی و اخلاقی است که می‌تواند انسان‌ها را به هم نزدیک کند و این سرمایه اجتماعی باید بر اثر تدبیر انسان‌ها ایجاد شود و برگزاری جلسات نکوداشت یعنی افشاکردن و ابراز اینکه ما به اندیشمندان‌مان علاقه داریم و قدرشان را می‌دانیم و به این وسیله این فرهنگ را در جامعه ترویج می‌کنیم. اگر باب تشکر بسته شود باب انسانیت نیز بسته می‌شود.
ملکی بعد تربیتی را وجه دیگر این کار عنوان کرد و گفت: وقتی دانش‌آموزان می‌بینند جامعه نسبت به این سرمایه‌های اجتماعی بی‌اعتنا نیست برایشان بعد تربیتی دارد و این از آثار نامرئی برگزاری جلسات سپاس دوست است.

 

 

 استاد عبدالرحمن صفارپور 
 
مراسم بزرگداشت استاد صفارپور
 
مراسم بزرگداشت استاد صفارپور
 
  مراسم بزرگداشت استاد صفارپور
 

 

دفتر انتشارات و فناوری آموزشی / انتشارات مدرسه
تعداد بازدید : ۱,۳۰۲
کد خبر : ۳,۰۳۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید