چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ۲۰:۵۶
چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد
اولین نشست علمی تخصصی در حاشیه برگزاری چهل‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با عنوان «فیلم آموزشی در خدمت سند تحول بنیادین» برگزار شد

به گزارش ستاد خبری چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد، دراین نشست حسن ملکی؛ معاون تولید و تالیف مواد و رسانه‌های آموزشی، رضا خیرآبادی، سرپرست حوزه آموزش زبان‌های خارجی ، معلمان و فرهنگیان حضور داشتند.

در ابتدای نشست فیلم کوتاهی با نام سلام به کارگردانی عباس عباسی‌وزین برای حضار پخش شد

 

در ادامه حسن ملکی با اشاره به تحول فلسفه آموزش در آموزش و پرورش گفت: «از هفت سال قبل با کار تحقیقاتی یک گروه از متخصصان سندهای عملیاتی در راستای ایجاد تحول در آموزش تالیف شد. یکی از این اسناد، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. سند دیگر برنامه درسی ملی است که بر اساس سند تحول بنیادین تالیف شده است.»

او ادامه داد: «از جهت نرم‌افزاری وضعیت خوبی در نظام تربیتی داریم اما از لحاظ عملیاتی شدن این اسناد وضعیت مناسبی نداریم. متاسفانه اقدامات راه‌گشایی در راستای عملیاتی شدن اسناد به عمل نیامده است.»

معاون تولید و تألیف رسانه‌های آموزشی در خصوص انتظارات اسناد بالادستی از فیلم‌های آموزشی توضیح داد: «فیلم آموزشی باید روح بندگی را در دانش آموز تقویم کرده و او را به خدا نزدیک‌تر کرد.  مورد بعدی پرورش تفکر و اندیشیدن است. فیلم آموزشی باید علاوه بر بعد عاطفی، تفکر نقاد را در دانش‌آموز تقویت کند.»

دکتر حسن ملکی

 

او افزود: «سند بالادستی انتظار دارد فیلم آموزشی در راستای صیانت  از کرامت انسان قدم بردارد. فیلم آموزشی باید کرامت‌آفرین باشد. از موارد دیگر که باید در فیلم آموزشی مورد توجه قرار گیرد، تقویت اخلاق اسلامی در وجود کودکان است.»

ملکی تأکید کرد: «فیلم‌ آموزشی باید زیبایی‌گرایی متصل به معنویت را در وجود انسان تقویت کند. علاوه بر آن در فیلم آموزشی باید به تقویت روحیه کار و تلاش توجه شود. از دیگر موارد می‌توان به تقویت روحیه واقع‌بینی و آرمان‌گرایی در دانش‌آموزی که مخاطب فیلم آموزشی است.»
او افزود: «فیلم آموزشی باید روحیه علمی در دانش‌آموز را تقویت کند. به این مفهوم که دانش‌آموز روحیه دلیل‌طلبی و استدلال‌خواهی داشته باشد. علاوه بر این محتوی فیلم آموزشی باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموز خود را در امتداد زمان ببیند. در مجموع اگر بین این موارد و فیلم آموزشی ارتباط برقرار شود آن فیلم می‌تواند رسانه‌ای نافذ و در خدمت اسناد تحولی باشد.»

ملکی خاطر نشان کرد: «اگر فیلم‌سازان سندشناس نباشند و اسناد بالادستی را نخوانده باشند، محتوی اسناد در فیلم انعکاس پیدا نمی‌کند و این گسستگی در نظام تعلیم و تربیت روا نیست.»

معاون تولید و تألیف مواد و رسانه‌های آموزشی درخصوص جشنواره چهل و نهم افزود: «جشنواره امسال از دید نخبگان و کارشناسان رتبه خوبی می‌گیرد. تا به این ساعت نظرها در مورد جشنواره مثبت بوده است. درمجموع جشنواره امسال بسیار کارآمد، با رویکرد بومی و نگاه به تجربیات بین‌المللی است.»

ملکی عنوان کرد: «فیلم‌های آموزشی نباید بین‌المللی‌زده و درگیر محدودیت‌های بومی باشند بلکه باید ترکیبی از این دو نگاه را در خود داشته باشند. به عبارتی فیلم آموزشی باید سربازی در جهت عملیاتی کردن اسناد بالادستی باشد.»

در ادامه رضا خیر آبادی اضافه کرد: «کسانی که فیلم‌های آموزشی فعالیت می‌کنند، حتما باید برنامه درسی ملی و سند تحول بنیادین را مطالعه کنند. ما در سند تحول بنیادین چندین هدف داریم. از این میان دو هدف بست عدالت در برخورداری از فرصت‌های تعلیم و تربیت و تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری ارتباط مستقیم‌تری با فیلم آموزشی دارند.»

 

دکتر رضا خیرآبادی

ملکی در خصوص عدالت در برخورداری از فرصت‌ها ادامه داد: «عدالت دو وجه فرهنگی و ارزشی دارد. این دو وجه باید در محتوی فیلم‌های آموزشی گنجانده شوند. به عبارتی فیلم‌های آموزشی باید افراد عدالت‌خواه پرورش بدهند. از طرفی برای برقراری عدالت باید برنامه‌ریزی اجرایی و مدیریتی درست داشته باشیم. اینگونه نباشد که هرکه سرمایه بیشتری دارد، امکانات آموزشی بیشتری هم داشته باشد. بنابراین نسبت عدالت با فیلم آموزشی دو بعد مدیریتی و ارزشی دارد. بعد ارزشی به محتوی فیلم بستگی دارد و بعد مدیریتی به ایجاد امکان در استفاده از فیلم‌آموزشی در نقاط مختلف کشور بستگی دارد.»

ملکی در توضیح تنوع‌بخشی در آموزش گفت: «در آموزش باید از حالت تک‌رسانه‌ای فاصله بگیریم. برای ایجاد فرصت‌های آموزشی متنوع باید رسانه‌های متنوعی هم داشته باشیم.»

در پایان به سوالات فرهنگیان حاضر در جلسه پاسخ داده شد.


دفتر انتشارات و فناوری آموزشی / ستاد خبری چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد
تعداد بازدید : ۷۶
کد خبر : ۳,۰۲۲
اخبار مرتبط
پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید