در «رشد آموزش ابتدایی»
دکتر علیاکبر شعارینژاد در این شمارهی نشریهی رشد آموزش ابتدایی، ضمن برشمردن
ویژگیهای معلم قرن 21، به تشریح آنها پرداخته است.
دکتر شعارینژاد در این مقاله آورده است:
«از جمله ویژگیهای معلم شایسته، پویا، بیدار، خلاق، شناگر و سالم بدنی و روانشناختی این است که همیشه در زمان زندگی میکند، یعنی فرزند زمان است، بدون اینکه بردهی زمان باشد. چون او میداند و باور دارد که یکی از خصایص طبیعی رشد و تکامل انسان این است که در دوران
خردسالی یا کودکی و نوجوانی، عمدتاً در زمان حال زندگی میکند، و هنوز گذشته و آینده برایش معنادار تلقی نمیشود. همچنین، این معلم میداند که در قرن ارتباطات، قرن اطلاعات، قرن خلاقیتها، قرن مهارتهای متعدد و متنوع و پیچیده، و قرن سرعت زندگی میکند. طبعاً محصلان
او هم در همین زمان زندگی میکنند. او و دانشآموزان و دانشجویانش در قرنی زندگی میکنند که از مرزهای جغرافیایی در نقشهها، خبری نیست. قرنی که پیوسته در حال تغییر و تحول است، بهطوری که غالباً نمیتوان آن را کنترل کرد و حتی پیشبینی آن هم غیرممکن است!
بنابراین، معلم شایسته یا خوب تربیتشده برای این روزگار، طبعاً ویژگیهای زیر را داراست یا میکوشد دارا باشد:.
1. آشنایی با فناوری آموزشی جدید
2. افزایش اطلاعات در همهی زمینهها
3. کاربرد روشهای تدریس فعال و همگام با روز
4. آشنایی جامع با روانشناسی یادگیری یا تربیتی
5. تهیه طرح درس
6. ابتکار
7. مهارت و سرعت
8. ویژگیهای خُلقی یا اخلاق مثبت»
توضیح کامل این ویژگیها در ماهنامهی رشد آموزش ابتدایی، شمارهی 8، اردیبهشت 1390 آمده است.