عکس رهبر جدید
هفدهمین جشنواره کتاب رشد
مسعود فیاضی، دبیر هفدهمین جشنواره کتاب رشد، در نشست داوران این جشنواره از اعمال اصلاحاتی خبر داد که موجب می‌شود کار داوری با سهولت بیشتری پیش برود
اولین نشست داوران هفدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد با حضور داوران، سرگروه‌های داوری، حسن ملکی، معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، مسعود فیاضی، مدیر کل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، سعید بدیعی، معاون وی و جمعی از کارشناسان این دفتر در محل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.
مسعود فیاضی، مدیر کل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و دبیر هفدهمین جشنواره کتاب رشد، در سخنانی با اشاره به تشکیل ۲۷ گروه داوری برای بررسی کتاب‌های یازده حوزه یادگیری، گفت: «با توجه به برگزاری جلساتی برای آسیب‌شناسی داوری در دوره‌های قبلی جشنواره، اصلاحاتی در دوره جدید اعمال شده است تا کار داوری با سهولت بیشتری پیش برود.» وی همچنین تأکید کرد: «مهم‌ترین ملاک داوری، سیاست‌ها و اصولی است که در برنامه درسی ملی برای هر حوزه یادگیری ترسیم شده است. از این جهت اشراف داوران به برنامه درسی ملی ضروری است.»
دکتر مسعود فیاضیدبیر جشنواره هفدهم افزود: «در دوره‌های پیشین جشنواره، داوری درباره ویژگی‌های ظاهری و محتوایی کتاب هر دو در اختیار یک گروه داوری بود، اما در این دوره با توجه به خواست ناشران محترم، برای داوری بخش گرافیک، یک گروه داوری جداگانه تشکیل شد تا آثار را از جنبه گرافیکی به صورت کاملاً حرفه‌ای ارزیابی کند. به این ترتیب مجموع امتیاز یک کتاب، حاصل نظر دو گروه داوری خواهد بود و البته هنگام اتخاذ تصمیم نهایی درباره کتاب، نماینده گروه هنری هم در کنار اعضای گروه‌های داوری حضور خواهد داشت.»
فیاضی با اشاره به شیوه‌نامه داوری جشنواره که نسخه‌ای از آن در اختیار تمام داوران گذاشته شده است، گفت: تصمیم دیگر که موجب سهولت کار داوران می‌شود، این است که در گروه‌هایی که بیش از ۱۰ اثر دارند، خواندن کتاب توسط یکی از داوران گروه و تکمیل برگه ارزیابی برای آن و تشریح ویژگی‌های کتاب برای دیگر اعضای گروه برای تصمیم‌گیری کفایت می‌کند؛ گرچه خواندن کتاب توسط همگی آنان منعی ندارد. اما در گروه‌هایی که کمتر از ۱۰ عنوان کتاب دارند، هر سه داور لازم است تمام کتاب‌ها را بخوانند و برای آن برگه ارزیابی پر کنند.
فیاضی با توضیح پیرامون انواع جوایز جشنواره، اظهار داشت: «داوران پس از ارزیابی کتاب‌ها و انتخاب ۶ تا ۹ عنوان در هر گروه، کتاب‌ها را تا تاریخ مشخص شده به گروه داوری گرافیک می‌سپارند و پس از اخذ نظر این کمیته، داوری نهایی را انجام می‌‌دهند و آثار نامزد را معرفی می‌کنند. در مرحله نهایی نیز از بین آن‌ها، اثر برگزیده و تقدیری خود را برمی‌گزینند.»
 
دکتر ملکی، معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هم در سخنانی با تأکید بر اهمیت و حساسیت امر قضاوت، گفت: قضاوت با حکمت و عدالت همزاد است و در هر داوری باید اندازه‌ای از حکمت و عدالت وجود داشته باشد.
وی با طرح این سؤال که ملاک‌های داوری که باید در جشنواره کتاب رشد دارای اهداف و جهت‌گیری مشخص باشد، چگونه باشد؟ گفت: «ملاک‌های ارزیابی باید همسو با اقتضائات بسته یادگیری و برنامه درسی ملی و مبتنی بر اسناد بالادستی باشد که از نظر من این اسناد مظلوم واقع شده‌اند؛ چون سال‌ها از تصویب آن‌ها گذشته است و هنوز کاملاً عملیاتی نشده‌اند.»
معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با انتقاد از گسترش بی‌رویه کتاب‌های کمک‌درسی، جایگزین کردن کتاب درسی با کتاب‌های کمک‌درسی را در برخی مدارس، فاجعه‌ای تربیتی دانست که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.
دفتر انتشارات و فناوری آموزشی / واحد سامان بخشی
تعداد بازدید : ۱,۷۵۷
کد خبر : ۲,۹۹۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید