عکس رهبر جدید
مقاله‌ای از رشد آموزش شیمی
۲۵ شهریور ۱۳۹۸ ۱۳:۳۷
فعالیت آزمایشگاهی
فعالیت‌های آزمایشگاهی باعث عمیق‌تر شدن درک و آگاهی و دستیابی به هدف‌های مهارتی و نگرشی در فراگیران می‌شود. فصلنامه رشد آموزش شیمی یکی از مقالات خود را به این موضوع اختصاص داده است
نویسنده با بیان اینکه انجام فعالیت‌های آزمایشگاهی یکی از الگوهای کاوشگری علمی است، تأکید دارد: «فعالیت‌های آزمایشگاهی علمی بر مبنای کاوشگری در دو گروه طبقه‌بندی می‌شوند: کاوشگری هدایت شده و کاوشگری آزاد یا جواب باز.»
در توضیح کاوشگری آزاد می‌خوانیم: «در کاوشگری آزاد - که از نوع حل مسئله است- فعالیت با طرح یک مسئله - در حالی‌که حداقل اطلاعات را در بر دارد - آغاز می‌شود. در این روش دانش‌آموزان برای هرگونه اکتشاف و تحقیق، آزاد هستند و دستور کاری وجود ندارد. دانش‌آموزان با گرد‌آوری اطلاعات موجود و بررسی آن‌ها، فرضیه‌ای ارائه می‌دهند. سپس برای بررسی فرضیه، آزمایش یا فعالیتی را طراحی می‌کنند و به بررسی آن می‌پردازند. در این روش، جواب یا نتیجه پژوهش، هم برای معلم و هم برای دانش‌آموز نامشخص است در حالی‌که، در روش کاوشگری هدایت شده، نتیجه عمل برای معلم مشخص است و دانش‌آموز باید با اجرای درست روش کار ارائه شده از طرف معلم، به جواب مورد نظر دست یابد.»


نویسنده: افسانه تقوافر، کارشناس ارشد شیمی
کلیدواژه‌ها: فعالیت آزمایشگاهی، روش تدریس، روش حل مسئله، آموزش شیمی


* دریافت متن کامل مقاله


   

منبع: فصلنامه رشد آموزش شیمی، شماره ۱۲۵، بهار ۱۳۹۸
تعداد بازدید : ۱,۸۹۹
کد خبر : ۲,۹۷۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید