پنج شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ ۱۲:۳۲
در رشد آموزش پیش‌دبستانی
۲۶ تیر ۱۳۹۸ ۱۳:۳۶
آموزش سواد رسانه ‌ای
سواد رسانه‌ای در چهار سطح شناختی، احساسی، زیبایی‌شناسی و اخلاقی به یاری مخاطب می‌شتابد تا وی بتواند تفاوت میان واقعیت و بازنمایی را درک کند. فصلنامه رشد آموزش پیش‌دبستانی در مقاله‌ای به آموزش مقدمات سواد رسانه‌ای پرداخته است
 در ابتدای مقاله می‌خوانیم: «برای ارائه آموزش سواد رسانه‌ای، در گام نخست والدین و مربیان باید بر آنچه کودک به واسطه رسانه می‌بیند، می‌شنود و در زندگی دوم (فضای مجازی) بر روی آن کلیک می‌کند، اشراف پیدا کنند و از آن درکی صحیح داشته باشند. سپس، آموزش مقدمات این سواد را به کودک شروع کنند؛ آن هم با تلاش و بهره‌مندی از شیوه‌های گوناگون برای اینکه کودک بتواند جهت کسب مهارت‌های هفت‌گانه، گزاره‌های کلیدی زیر را معنایابی و در حد مقدوراتش معناسازی کند:
- تمام فیلم‌ها، داستان‌ها و موسیقی‌ها را کسی ساخته است؛
- همه پیام‌های رسانه‌ای عامدانه و برای تحقق هدفی خاص تولید شده‌اند؛
- اوست که باید تصمیم بگیرد چه چیزی را ببیند، بشنود و با آن ارتباط برقرار کند.»
نویسنده در ادامه تأکید کرده است که والدین و مربیان هنگام استفاده کودک از رسانه با طرح پرسش و ایجاد زمینه گفت‌وگو باید کودکان را به تفکر وادار کنند.
 

نویسنده: سید غلامرضا فلسفی کارشناس ارشد علوم ارتباطات

 

 

دسترسی به متن کامل مقاله

 

منبع: فصلنامه رشد آموزش پیش‌دبستانی، شماره ۳۹ ، بهار ۱۳۹۸
تعداد بازدید : ۱,۱۶۲
کد خبر : ۲,۹۴۷
پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید