عکس رهبر جدید
مقاله‌ ای از رشد آموزش تاریخ
۲۳ تیر ۱۳۹۸ ۱۲:۰۵
آموزش دختران از قاجار تا پهلوی
فصلنامه رشد آموزش تاریخ در جدیدترین شماره خود مقاله‌ای را به موضوع آموزش دختران از دوره قاجار تا دوره پهلوی اختصاص داده است
نویسنده مقاله پس از اشاره به دوره آموزش مکتب‌خانه‌ای در ایران به تاریخچه نخستین مدارس دخترانه در ایران اشاره کرده است: «نخستین مدرسه دخترانه در سال ۱۲۱۷ ه.ق توسط یک کشیش آمریکایی به نام پرکینز در شهر ارومیه تأسیس شد. این مدرسه در ابتدا مخصوص اقلیت‌های مذهبی بود و هیچ دختر مسلمانی اجازه تحصیل در آن را نداشت، چرا که جامعه آن عصر به هر گونه تحولی با دیده شک می‌نگریست و تحصیل دختران را جایز نمی‌دانست و به آیات قرآن مجید که خطاب «یا ایهاالذین آمنوا» هم مردان را مخاطب قرار می‌دهد و هم زنان را، توجهی نمی‌کرد.»
در ادامه آمده است: «پرکینز این مدرسه را با چهار دانش‌آموز نستوری در ارومیه تأسیس نمود که این تعداد تا سال ۱۲۱۹ ه.ق به ۲۴ دانش‌آموز رسید. در این مدرسه علاوه بر علوم مذهبی، مهارت‌های خانه‌داری و صنایع دستی چون قالیبافی، خیاطی، گلدوزی، آهنگری و... نیز تعلیم داده می‌شد. موفقیت‌های پرکینز در زمینه آموزش دانش‌آموزان باعث شد که محمدشاه قاجار (۱۲۶۴- ۱۲۵۰ ه. ق) فرمانی مبنی بر حمایت از تأسیس مدارس آمریکایی صادر کند، لذا در سال ۱۲۵۵ ه.ق مجوز فعالیت مدارس جدید که دارای کلاس‌های دخترانه و پسرانه بود صادر و به‌تدریج اجازه تأسیس یک باب مدرسه دخترانه در تهران نیز گرفته شد، فقط به شرط آنکه دختران مسلمان در آن راه نداشته باشند.»
نویسنده مقاله در ادامه به سیر تحول آموزش دختران در ایران اشاره کرده است.

 

نویسنده: فرشته ذوالجناحی، کتابدار

کلیدواژه‌ها: آموزش‌ و پرورش دختران، آموزش مکتب‌ خانه ‌ای، قاجار، پهلوی

 

 

دسترسی به متن کامل مقاله

 

منبع: فصلنامه رشد آموزش تاریخ، شماره ۷۱، بهار ۱۳۹۸
تعداد بازدید : ۲,۲۲۸
کد خبر : ۲,۹۴۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید